Supermarkten en winkels spelen een aantal dagen voor Valentijnsdag in op deze dag door middel van reclame en kortingsacties. Ook op scholen, in restaurants, cafés en clubs worden diverse Valentijn acties georganiseerd. En ook jij kan hier prima op inspelen, ongeacht of je een product of dienst verkoopt.
Wanneer start je met de voorbereiding?
Slimme merken bereiden eind januari al Valentijnsacties voor. Daarnaast is dit een ideaal moment om je weggeefactie rond deze tijd te lanceren en dan de winnaars op Valentijnsdag bekend te maken. Dit geeft je een solide 2 weken om je campagne uit te voeren.
Giftguide voor Valentijnsdag cadeaus
Consumenten zijn altijd op zoek naar het perfecte cadeau voor hun dierbaren en andere belangrijke personen in hun leven. Profiteer hiervan door een blogpost of een downloadbare cadeau gids te maken. Voeg items toe die je zelf aanbiedt, evenals items die je niet aanbiedt (samenwerken met anderen).
Het doel hiervan is dat je vertrouwen opbouwt door jouw klanten te helpen iets te vinden dat ze aan hun dierbaren willen geven; niet noodzakelijkerwijs om de nadruk te leggen op jouw producten of deze te promoten. Vergeet niet om je cadeau-ideeën te delen op al je sociale mediaplatforms en promotionele e-mails.
- Manier van meedoen: Volg de link naar de website, E-mail adres achterlaten (kan ook zonder)
- Prijs: Gratis giftguide
- Ideaal voor: Alle merken, zowel dienst als product

Foto’s van je producten
Voor deze speciale dag is het altijd leuk om een productfoto te maken met een romantisch thema en deze op social media te plaatsen. Kijk in je assortiment en bedenk welke producten zich hiervoor lenen.
Bijvoorbeeld: je verkoopt houten beeldjes of hakblokken. Je kunt dan een woordgrap maken met “Ik hou(t) van jou”. De grap is misschien wat flauw, maar dat maakt het juist zo leuk.
Maar ook als je niet-romantische producten verkoopt, bijvoorbeeld powertools, blenders, haarproducten of strijkijzers, kun je met Valentijnsdag nog opvallen. Soms is het juist grappig om jouw product op een romantische manier neer te zetten. Een stoere houthakker die een romantisch diner heeft met zijn bijl bijvoorbeeld.
Of doe het zoals Man Crate deed met “Get him a gift that gets him”. Een actie waarin ze benadrukken dat mensen verschillend zijn, en dat geldt ook voor hun smaak in geschenken. Met een dikke knipoog naar de bonbons die altijd aan vrouwen wordt gegeven qua verpakking.

Promotie voor stellen
Een van de meest voor de hand liggende manieren om Valentijnsdag in je februari-marketing op te nemen, is natuurlijk door een thema voor koppels te gebruiken. Zo heeft Kronoz op een creatieve manier gevraagd aan haar doelgroep om een reactie achter te laten onder de Facebook post. Welk “paar smartwatches” is hun favoriet. Met de kans te maken om ze te winnen.
- Manier van meedoen: Tag en comment
- Prijs: 2 smartwatches
- Ideaal voor: E-commerce merken, winkels (online en offline)

Voor de singles
Bij Valentijnsdag draait het vooral om de liefde en stelletjes. Maar je hebt ook klanten die geen Valentijn hebben. Dus gooi het over een andere boeg en zet deze alleenstaande klanten in het zonnetje! Denk hierbij aan producten of diensten waarmee een klant zichzelf kan verwennen. Gebruik hierbij het uitgangspunt; “Wie heeft er een Valentijn nodig, als je ook voor jezelf iets leuks kan kopen?”
Toon liefde aan je email abonnees
Ongeacht de oorsprong, Valentijnsdag wordt door iedereen wel geassocieerd met liefde en romantiek. En dat kan je ook toepassen om wat liefde aan je email abonnees te tonen. kikki.K is een van die merken die dit al direct laat zien in de onderwerp regel van de email :

Een super eenvoudige manier om met een persoonlijk klinkende onderwerp regel op te vallen in een inbox vol promotionele Valentijnsdag-e-mails. Dit nodigt mensen uit om zeker even de mail te lezen. Maar daar stoppen ze nog niet. Ook de email zelf lijkt op een persoonlijke valentijnskaart (of liever een verzameling valentijnskaarten):

Anti-Valentijnsdag
Wanneer je echt niets met Valentijn hebt als merk, kan je ook een actie starten voor iedereen met een hekel aan Valentijnsdag. Maak een categorie aan op je website voor anti-Valentijnsdagproducten. Denk aan sarcastische kaarten met ‘Fijne Commerciële Dag’, een enorm romantisch product met daarop ‘Ik hou van mijn kat’, of ga nog een stapje verder. Jij kent jouw klanten als geen ander en weet hoe ver je kunt gaan.
Je kunt Anti-Valentijnsdag ook gebruiken in je marketinguitingen. Bijvoorbeeld een social media-post, of in je nieuwsbrief. Een mooi moment om je doelgroep te prikkelen. Zoals Sunski bijvoorbeeld deed in hun Anti-valentijnsactie voor als je product niets met Valentijn te doen heeft. Bekijk alles door een roze bril.

Inhaken op Valentijnsdag
Als het weer Valentijnsdag is, dan zal je dat weten ook op social media. Want de meest opmerkelijke, toffe en grappige inhakers op de dag van de liefde vliegen je om de oren.









Voor de liefde schiet Vodafone te hulp, met de hele 14e februari onbeperkt mobiele data cadeau. Gratis love bytes. Om te skypen met je liefje, of een potje te Tinderen.


In een steeds harder wordende wereld is het fijn dat er nog een dag als vandaag bestaat; een dag die compleet in het teken staat van de liefde. ❤️️
— bol.com (@bol_com) February 14, 2019
Fijne #TemptationIsland dag iedereen!
Slimme Valentijnsdag inhaker van Spotify.

Vergeten om een kaartje te sturen voor Valentijnsdag? In de stories van Dille & Kamille waren last minute kaarten te vinden die je kon gebruiken.



Weggeefactie voor producten en diensten
Heeft jouw bedrijf producten of diensten die Valentijnsdagthema’s ondersteunen? Denk dan ook eens aan een weggeefactie. Zolang het voldoet aan de thema’s: liefde, roze, hartjes, vriendschap, teddyberen, bloemen…werkt dit altijd wel. Of denk out-of-the-box zoals Katy deed.
- Manier van meedoen: Volg de link naar de website, E-mail adres achterlaten
- Prijs: 5x Nordstrom-cadeaubon van $ 100
- Ideaal voor: Influencers, vloggers en make-upmerken

Katy is een beauty- en make-up-YouTuber die samenwerkt met diverse merken en sponsors om weggeefacties te organiseren. Een weggeefactie organiseren op haar kanaal is dus een uitstekende manier voor haar om iets terug te doen voor haar trouwe fans.
Dit keer gebruikte zij Valentijnsdag om een ‘cadeau-idee’-video te maken. In haar video toonde Katy een aantal prachtige, goedkope cadeaus; van koffiemokken tot jassen. En meteen gebruikte zij deze gelegenheid als een kans om ook haar eigen Valentijnsdag-weggeefactie te organiseren. Ze kondigt kort de weggeefactie aan in het begin van de video terwijl ze de prijs laat zien en ook aan het eind. Abonnees hoeven vervolgens alleen maar op de link in de beschrijving te klikken om naar de weggeefwebsite te gaan. Waar ze hun e-mailadres achterlaten in ruil voor een kans op een van de waardebonnen die ze promoot.
Wat zijn de beste cadeaus voor een weggeefactie op Valentijnsdag?
Bloemen, snoep, sieraden en avondjes uit worden het meest gekocht tijdens Valentijnsdag. Jouw weggeefprijs kan bijvoorbeeld een cadeaubon zijn voor elk van deze cadeaus. Denk aan een Valentijnsboeket, een cadeaubon voor een juwelier, een beautypakket als salon met make-up en een kapsel. Zelfs als je deze producten niet zelf verkoopt, kan je een samenwerking aangaan met een collega-ondernemer of een van je klanten!
Maak het je klanten makkelijk met een inpakservice
Klanten vinden het leuk om cadeautjes te geven, maar meestal niet om het in te pakken. Geef je klanten daarom de optie om het ingepakt te laten sturen! Je kunt hiervoor best een paar euro rekenen. Dit kan voor sommige mensen de doorslag geven om bij jou te kopen, zelfs. Zeker als je een paar mooie voorbeelden laat zien in je shop en je social media kanalen.
Vooral als hun Valentijn niet in de buurt woont en ze sturen het rechtstreeks naar hun geliefde toe, is het wel zo leuk als het cadeau ingepakt is. Bovendien kan je ook de mogelijkheid om een kaartje mee te sturen toevoegen als Upsell. Daarnaast weet de ontvanger tenminste van wie het cadeau komt!
Kort samengevat
Met Valentijnsdag mag je heerlijk creatief zijn en niks is over de top. Zelfs als je origineel bent, mag je cliché zijn! Denk er in ieder geval aan dat je jouw webshop/site erop voorbereidt, je social media-uitingen klaar hebt staan en dat je een nieuwsbrief eruit stuurt. Laat die liefde maar komen!