Movember, maand van de snor

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Movember inzamelingsactie maand van de snor

Wat is Movember, maand van de snor ?

OK, ik ben geen man en heb ook geen snor. ;) Toch aandacht voor de snor en wel vanwege Movember. 

Movember ontstond in 2003 in Australië. Waarbij Travis Garone en Luke Slattery (twee studenten) elkaar  uitdaagden om de snor weer populair te maken. Maar natuurlijk ook gewoon om te ontdekken wie de langste snor kon groeien binnen één maand. Toen ze de challenge met elkaar aangingen is dit eigenlijk “viral” gegaan. Niet zoals wij dit kennen op social media. Maar old skool door bijvoorbeeld het nieuws. Ze dachten dat ze met slechts een paar mensen de challenge deden. Maar wat bleek,… maar liefst duizenden mannen deden mee aan Movember.

Overweldigd door de enorme trend die zij gecreëerd hadden, vonden ze dat dit moment perfect was om belangrijkere thema’s onder de aandacht te brengen dan alleen een snor groeien. Iets waar eigenlijk vrij weinig over gesproken werd en wordt: de geestelijke en lichamelijke ziektes van mannen.

Tegenwoordig worden er  wereldwijd officiële inzamelingsacties georganiseerd. Door vrienden, bedrijven, bekendheden die hun invloed inzetten voor dit goede doel en ook KWF Kankerbestrijding  en soortgelijke stichtingen doen hier aan mee. Waarbij zij vooral de aandacht vragen voor  o.a. teelbalkanker en prostaatkanker.

Hoe pas je het toe in je marketing?

De term Movember is een samenvoeging van Mo (Australische straattaal voor moustache, oftewel snor) en november.

Het idee: mannen over de hele wereld laten in de maand november hun snor staan, gesponsord door vrienden, buren, bedrijven en wie maar wil. Zo zamelen ze niet alleen geld in voor een goed doel, , maar zijn ze, met hun wollige bovenlip, ook nog eens een wandelend uithangbord voor Movember, wat weer voor bewustwording zorgt. Goeie zaak!

Blijvende impact op het gezicht van de gezondheid van de man

De gezondheid van mannen verkeert in een crisis.

Simpel gezegd, mannen gaan te jong dood. Het geslacht is een van de grootste en meest consistente voorspellende factoren voor onze gezondheid en levensverwachting. Dat is slecht nieuws voor mannen. Wereldwijd sterven mannen gemiddeld 6 jaar eerder dan vrouwen.

Bovendien komen mentale gezondheidsproblemen vaker bij mannen voor dan bij vrouwen: driekwart van alle zelfmoorden wordt door mannen gepleegd.

De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat er wereldwijd jaarlijks 510.000 mannen sterven als gevolg van zelfmoord. Dat is één man per minuut. Ook de impact van prostaat- en teelbalkanker op een mannen leven is groot. En wereldwijd beschouwd is prostaatkanker de op één na meest voorkomende soort kanker onder mannen. Naar verwachting is het aantal gevallen in 2030 bijna verdubbeld tot 1,7 miljoen.

Hoe kan jij meedoen met Movember?

Naast het groeien van een snor of baard, is het doel van Movember om bekendheid te creëren voor de psychische en lichamelijke ziektes van mannen. Ga in gesprek met mensen. Op de werkvloer, thuis, op school, in je bibliotheek, in de bar. Laat je nieuwe snor of baard zien en geef context aan de mensen om je heen!

Het Movember project loopt inmiddels in meer dan 20 landen met meer dan 5 miljoen mensen die meedoen. Bekende sterren als Justin Bieber en Snoop Dog deden ook al mee aan the hairiest month of the year. In Nederland lieten onder andere Ruud Gullit en Humberto Tan hun snor staan. Doe jij dit jaar ook mee?


Meedoen is simpel:

  • Schrijf je in op de website van Movember.
  • Scheer je op 1 november helemaal glad.
  • Laat vanaf dat moment alleen je snor staan. (In de basis is Movember uitsluitend voor een snor. Maar het groeien van een baard is ook meer dan prima! )
  • Gebruik je snor zo vaak mogelijk als aanleiding voor een gesprek over psychische en lichamelijke ziektes bij mannen. Zo help je om deze thema’s bespreekbaar te maken.
  • Doneer op de website, alle kleine beetjes helpen.

Ook meedoen als je een vrouw bent?

De Movember actie is natuurlijk niet alleen voor mannen. Ook als vrouw kun je voor snorremans spelen!

Ik heb daarom wat leuks voor je bedacht: Download hieronder je eigen moustache, knip jouw favoriet uit en plak hem op een rietje. Maak vervolgens een selfie en plaats de foto op social media met de hashtag #movember. Vergeet zeker ook even het donatielinkje niet!

  • Manier van meedoen: Maak een selfie en gebruik de hashtag #movember
  • Prijs: Goed doel helpen
  • Ideaal voor: Zowel mannen als vrouwen
Download hier je snor voor Movember
Ik ben geen man en heb ook geen snor ;) Toch aandacht voor de snor vanwege Movember. Help mee om impact te maken op het gezicht van de gezondheid van de man.

Zie je het niet zo zitten om in je uppie voor snorremans te spelen?

Je kunt ook met meerdere mensen meedoen aan Movember! Schakel je vrienden, collega’s of sportclub in. Dus maak alvast een lading snor-rietjes en bouw een feestje, dan zit het met die opbrengst voor Movember wel Snor!

Wat is Movember? En hoe doe je mee? |

Movember acties voorbeelden:

CWZ prostaatkanker expertisecentrum zette zelf een actie op: Prompt een snor
CWZ prostaatkanker expertisecentrum zette een eigen actie op: Prompt een snor
Runnerslab startte een sponsorloop voor Movember
Runnerslab startte een sponsorloop voor Movember

Jameson – het whisky merk – maakte voor Movember een speciale Snapchat filter om te gebruiken:

Bekijk de video voor de Jameson Black Barrel x Movember Snapchat Lens

Jameson Snapchat lens speciaal voor Movember
movember jameson
AXE bracht een speciale editie uit voor Movember
AXE bracht een speciale editie uit voor dit goede doel

Voorbeeld inhakers voor movember

11 movember chocomel
11 movember wnf

Nog meer toffee ideeen voor Movember?

Op movember.nl en de facebookpagina van Movember lees je nog veel meer over alle events, feestjes en expo’s rondom de maand van de snor.

Delen is lief:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Wacht, voordat je meteen aan de slag gaat...

Ik deel veel inspiratie en concrete voorbeelden in dit artikel over Movember, maand van de snor. En misschien denk je nu: “Top, dit ga ik ook doen voor mijn merk!”

Maar hier is de belangrijkste vraag: Past dit écht bij jouw merk? Bij jouw doelgroep? Bij wie jij bent als ondernemer?

Want de kracht van marketing zit niet in het kopiëren van wat anderen doen. De kracht zit in het vinden van wat jouw merk uniek maakt, en dat consistent uitdragen.

Wil je ontdekken wat jouw merk echt sterk maakt?

In 90 minuten duiken we tijdens een Merkanalyse in jouw merk, doelgroep en communicatie. Je ontdekt wat je kunt verbeteren en hoe je jouw marketing daadwerkelijk resultaat oplevert.