Als je dat gevoel ervaart dan kan je maar beter je marketingacties voor de feestdagen klaar hebben. Want de feestperiode begint eigenlijk al met Black Friday en Cyber Monday. Maar hoe ga je de weken tot de Kerst vieren met je doelgroep?
Zeker als je bedenkt dat de Kerstverkoop één van de beste verkoopperioden van het jaar is. Dan kan het nogal een uitdaging zijn om de aandacht van de shoppers te krijgen, want ze zien al zooooooveel acties voor de feestdagen…. Als jij je afvraagt hoe je in hemelsnaam goed kan opvallen tussen die andere acties, zonder dat jij net zo hard hoeft mee te schreeuwen, dan is dit artikel voor jou.
Opvallen tussen andere kerst acties zonder te schreeuwen
Namelijk met de feestdagen in aantocht moet je niet vergeten dat klanten niet alleen op zoek zijn naar goede deals. Ze willen ook leuke ervaringen beleven. Klanten verwachten tegenwoordig meer dan alleen een product of dienst. Ze zoeken naar beleving, een gevoel van verbondenheid, en ze willen herinneringen creëren. Een persoonlijke touch, een verhaal waarin zij zich herkennen of zelfs een stukje verrassing kunnen het verschil maken in hun keuze. Denk aan leuke en interactieve acties in je marketing voor de feestdagen, waarmee je een band kunt opbouwen met je publiek. Zo val je op tussen de andere bedrijven.
Met interactieve acties kun je bovendien ook meer te weten komen over je klanten, wat in de toekomst weer handig kan zijn. Dus focus je niet alleen op kortingen, maar denk ook aan een unieke en gedenkwaardige ervaring voor je klanten.
Klantverwachtingen tijdens de Feestdagen
Tijdens de feestdagen gaat het voor veel mensen niet alleen om het kopen van cadeautjes; het gaat om het gevoel, de sfeer, en de ervaring eromheen. Klanten hebben bepaalde verwachtingen, en deze verwachtingen zijn vaak hoger tijdens deze speciale tijd van het jaar. Hier is wat ze zoeken:
Beleving
De feestdagen zijn vol magie en verwondering. Klanten verwachten dat winkels en merken bijdragen aan die magie. Of je nu een fysieke winkel hebt met kerstversiering en -muziek of een webshop met feestelijke graphics en speciale aanbiedingen; de beleving is essentieel. Het gaat erom dat klanten zich ondergedompeld voelen in de feestelijke sfeer, waardoor ze in de xmas-vibe komen en meer geneigd zijn aankopen te doen.
Verbondenheid
Kerst draait om samen zijn. Klanten willen zich verbonden voelen met de merken waarmee ze winkelen. Dit kan betekenen dat je als merk toont dat je maatschappelijk verantwoord bent, zoals het doneren aan goede doelen tijdens de feestdagen. Of gewoonweg door het tonen van authenticiteit en echtheid in je communicatie. Waardoor je de connectie maakt van mens tot mens. Mensen willen het gevoel hebben dat ze een positieve impact hebben door bij jou te kopen.
Herinneringen
De feestdagen zijn vaak een tijd van nostalgie. Daarom zoeken veel klanten naar producten of ervaringen die hen herinneren aan the good old days (vroeger) of hen helpen nieuwe herinneringen te creëren. Dit kan variëren van traditionele kerstartikelen die herinneringen uit de kindertijd oproepen tot nieuwe ervaringen die gezinnen samen kunnen delen.
Persoonlijke Touch & Storytelling
In een tijdperk van massaproductie en globalisering verlangen klanten naar een persoonlijke touch. Dit kan iets eenvoudigs zijn zoals handgeschreven notities bij een online bestelling of gepersonaliseerde product aanbevelingen. Wat betreft storytelling: merken die hun eigen unieke verhalen delen – over hun herkomst, hun waarden of hoe hun producten worden gemaakt – kunnen een diepere band met hun klanten opbouwen. Een goed verhaal kan klanten inspireren en een blijvende indruk achterlaten, wat vooral belangrijk is tijdens de feestdagen.
Ideeën voor Interactieve Kerst Marketingacties
De digitale wereld is constant in beweging. Eén van de belangrijkste verschuivingen die we de laatste jaren hebben gezien, is de behoefte aan interactie. Maar waarom is interactie zo essentieel voor marketing?
- Meer Betrokken: Interactieve content kan de betrokkenheid van de gebruiker aanzienlijk verhogen. Wanneer een klant actief deelneemt aan een marketingactie, besteden ze meer tijd aan jouw merk, wat kan leiden tot betere merkherkenning en loyaliteit.
- Meerwaarde Bieden: Interactieve marketingacties kunnen klanten het gevoel geven dat ze waar voor hun tijd krijgen. Dit kan zijn in de vorm van entertainment, educatie of zelfs kortingen en aanbiedingen.
- Diepere Connectie: Door interactieve ervaringen aan te bieden, kun je een diepere, meer persoonlijke band met je klanten opbouwen. Ze voelen zich gezien, gehoord en gewaardeerd.
- Feedback Krijgen: Interactie betekent ook tweerichtingscommunicatie. Dit biedt jou als bedrijf een waardevolle kans om directe feedback van jouw klanten te ontvangen, wat kan helpen bij productontwikkeling en het verfijnen van je marketingstrategieën.
Quizzen en Enquêtes in je marketingstrategie
Interactieve content zoals quizzen en enquêtes hebben de laatste jaren aan populariteit gewonnen in de marketingwereld. Ze bieden niet alleen entertainment voor je klanten, maar hebben ook veel voordelen voor jou als ondernemer.
1. Betrokkenheid en Interactie:
Een goed ontworpen quiz of enquête kan je klanten stimuleren om actief deel te nemen. In plaats van passief door content te bladeren, worden ze aangespoord om vragen te beantwoorden en actief na te denken over de antwoorden. Dit verhoogt de tijd die ze besteden aan jouw content, waardoor de kans groter wordt dat ze meer te weten komen over jouw producten of diensten.
2. Data-verzameling en Inzichten:
Achter de schermen zijn quizzen en enquêtes geweldige tools voor dataverzameling. Door de antwoorden van je klanten te analyseren, kun je inzichten krijgen in hun voorkeuren, behoeften en kennisniveaus. Dit kan je helpen om je productaanbod, marketingstrategieën of zelfs klantenservice te verbeteren.
3. Educatie en Bewustwording:
Quizzen kunnen ook een educatief doel dienen. Je kunt klanten testen op hun kennis over een bepaald onderwerp, zoals jouw producten, diensten of de feestdagen. Door feedback te geven op hun antwoorden, kun je misverstanden corrigeren en belangrijke informatie overbrengen.
4. Personalisatie en Segmentatie:
Op basis van de antwoorden die klanten geven in een quiz, kun je ze segmenteren in verschillende groepen. Bijvoorbeeld: klanten die een bepaalde voorkeur hebben qua producten, of klanten met een bepaald kennis- of ervaringsniveau. Deze segmentatie kan je vervolgens gebruiken om gepersonaliseerde marketingcampagnes of aanbiedingen te sturen. Maar ook om ze door te sturen naar specifieke landingspagina’s voor een bepaalde productrange of dienst.
5. Viral Potentieel:
Een goed gemaakte quiz heeft het potentieel om viraal te gaan, vooral als het een leuke of verrassende draai heeft. Klanten zijn dan eerder geneigd om hun resultaten te delen op sociale media, wat kan leiden tot meer zichtbaarheid en betrokkenheid voor jouw merk.
Dus, door een quiz of enquête op te nemen in je Kerstmis marketingstrategie, kun je niet alleen je klanten vermaken, maar ook waardevolle data verzamelen en je zichtbaarheid vergroten. Het is een win-win voor zowel jou als je klanten!
User-generated Content Wedstrijden
User-generated content (UGC) is elke vorm van inhoud – zoals foto’s, video’s, teksten en meer – die is gemaakt door andere mensen, zoals je volgers en fans, en niet door jou als merk zelf. Het is een krachtige marketingtool, vooral wanneer het wordt geïntegreerd in wedstrijden. Hier is waarom UGC vooral goed werkt tijdens de feestdagen:
1. Authenticiteit en Vertrouwen:
Mensen vertrouwen andere consumenten meer dan ze merken vertrouwen. Wanneer echte klanten hun ervaringen delen met jouw producten of diensten, wordt dit vaak gezien als een authentiekere en betrouwbaardere bron van informatie. Foto’s of video’s van echte mensen die jouw product gebruiken kunnen helpen om het vertrouwen en de geloofwaardigheid van je merk te vergroten.
2. Verhoogde Betrokkenheid:
Het organiseren van een UGC-wedstrijd moedigt klanten aan om actief deel te nemen. Het creëren en delen van hun eigen content is een leuke manier voor klanten om met je merk te communiceren en het verhoogt hun betrokkenheid. Zo is de #redcups campagne van Starbucks (afbeelding hierboven) al jaren trending tijdens de feestdagen.
3. Gratis Marketing:
Wanneer klanten hun eigen content delen op sociale media, wordt dit vaak gezien door hun volgers en vrienden. Dit zorgt voor gratis reclame voor jouw merk en kan helpen om het bereik van je merk op sociale media te vergroten. Mits je natuurlijk wordt getagd en/of jouw hashtags worden gebruikt.
4. Community bouwen:
UGC-wedstrijden kunnen helpen bij het opbouwen van een community rondom je merk. Wanneer klanten hun eigen verhalen, ervaringen en creativiteit delen, creëert dit een gevoel van gemeenschap en verbondenheid met andere deelnemers en fans van je merk.
5. Inzicht in Klanten:
UGC biedt een waardevol inzicht in hoe klanten jouw producten of diensten gebruiken en waarderen. Dit kan helpen bij productontwikkeling, marketingstrategieën en klantenservice.
Kortom, door klanten aan te moedigen hun eigen content te creëren en te delen, kun je profiteren van authentieke promotie, verhoogde betrokkenheid en waardevolle inzichten. User-generated content wedstrijden zijn altijd een win-win situatie: klanten krijgen de kans om prijzen te winnen en te pronken met hun creativiteit, terwijl jij als merk geniet van de voordelen van authentieke marketing en community building.
Gamified Promoties tijdens de feestdagen
‘Gamification’ is het toepassen van game-design elementen en game-principes in niet-game contexten. Bij gamified promoties wordt dit concept gebruikt om klanten op een leuke en betrokken manier te motiveren tot bepaalde acties, zoals het kopen van producten, het deelnemen aan enquêtes of het bezoeken van een website.
Mensen houden namelijk van spelen. Hoe groot of klein ze ook zijn. En dan kan een spelletje toevoegen aan je promotie het voor klanten veel aantrekkelijker maken om deel te nemen. Met als resultaat dat je langere bezoektijden hebt op je website en/of meer interactie met je merk.
Wat kunnen ze winnen?
Zo kun je klanten punten laten verdienen die later ingewisseld kunnen worden voor beloningen, zoals kortingen, cadeaubonnen of exclusieve aanbiedingen. Deze beloningen dienen dan als een extra stimulans voor klanten om actief deel te nemen.
Ook zijn er veelal klanten die meer punten willen verdienen – voor bijvoorbeeld hogere kortingen of dat ene speciale product dat ze dan gratis krijgen. Hierdoor zijn ze meer betrokken zijn bij je merk op lange termijn.
Kortom, gamified promoties zijn een effectieve manier om klanten op een leuke en boeiende manier te betrekken bij je merk. Ze kunnen helpen bij het verhogen van de betrokkenheid, het opbouwen van klantenloyaliteit en het stimuleren van verkoop of andere belangrijke acties. Hoe pak je dit aan?
Fysieke Winkel:
- Stempelkaarten: Klanten krijgen een stempel voor elke aankoop en na het verzamelen van een bepaald aantal stempels krijgen ze een korting of een gratis product.
- QR-Code Speurtocht: Plaats QR-codes in de winkel op strategische plekken. Klanten kunnen deze scannen met hun telefoon en krijgen vervolgens een vraag of raadsel over een product. Bij juiste antwoorden kunnen ze kortingen of cadeautjes verdienen.
- Spin & Win: Bij aankoop krijgt een klant de kans om aan een rad van fortuin te draaien (fysiek of op een tablet) en diverse prijzen of kortingen te winnen.
Social Media:
- Hashtag Uitdaging: Moedig klanten aan om foto’s van hun aankopen te delen op sociale media met een specifieke hashtag. Kies wekelijks of maandelijks een winnaar voor een prijs.
- Interactieve Polls: Gebruik platforms zoals Instagram of Facebook om polls te maken waarin klanten kunnen stemmen op hun favoriete kleuren of thema’s. De meest gekozen kleur of thema wordt als aanbieding aangeboden, of ga je laten ontwikkelen.
- Trivia Vragen: Plaats regelmatig feestdagen-gerelateerde trivia vragen en bied kortingscodes aan voor de eerste x aantal juiste antwoorden.
Website:
- Digitale Kraskaarten: Bij elke aankoop krijgt een klant een digitale kraskaart waar ze kortingen of gratis producten kunnen winnen.
- Punten Systeem: Klanten kunnen punten verdienen voor bepaalde acties op de website, zoals het schrijven van reviews, het aanbevelen van vrienden of het maken van aankopen. Deze punten kunnen later worden ingewisseld.
- Adventskalender: Tijdens de feestdagen kunnen klanten elke dag een ‘vakje’ openen op een digitale adventskalender op de website, waarachter kortingen, aanbiedingen of leuke inhoud schuilt.
Emailmarketing:
- Mysterie Korting: Stuur een e-mail waarin klanten kunnen klikken op een “mysterie”-link of een digitale “kraskaart” die een willekeurige korting onthult.
- Interactieve Polls: Integreer korte polls in je e-mails waarin klanten kunnen stemmen op hun favoriete producten of aanbiedingen. Het product of de aanbieding met de meeste stemmen kan dan later tegen korting worden aangeboden.
- Puntensysteem voor E-mailactiviteiten: Beloon klanten met punten voor acties zoals het openen van e-mails, klikken op links, of het doorverwijzen van vrienden. Deze punten kunnen later worden ingewisseld voor kortingen of speciale aanbiedingen.
Interactieve Sociale Media-uitdagingen
In het digitale tijdperk van vandaag is het essentieel om op authentieke wijze contact te maken met je klanten en volgers. wil je horen bij de opvallendste Nederlandse kerstcampagnes van dat jaar. Sociale media bieden een perfect platform om dit te doen, vooral tijdens de feestdagen wanneer iedereen in een vrolijke en deelzame bui is.
Door creatieve en interactieve uitdagingen op sociale media te organiseren, kun je niet alleen je merk onder de aandacht brengen, maar ook waardevolle interacties opbouwen. Deze uitdagingen, mits goed uitgevoerd, kunnen zorgen voor een sneeuwbaleffect waarbij je bereik exponentieel groeit. Laten we eens kijken naar enkele inspirerende online marketing strategie ideeën waarmee je je sociale media-campagnes tijdens de feestdagen nog succesvoller kunt maken op platforms zoals Instagram, Facebook, Twitter en TikTok.
- Deel-jouw-verhaal Uitdaging: Vraag je volgers om hun favoriete feestdagmomenten of -herinneringen te delen met een specifieke hashtag. De beste verhalen kunnen een prijs winnen.
- Foto-uitdaging: Stimuleer klanten om foto’s te maken van zichzelf met jouw producten tijdens de feestdagen. Gebruik een unieke hashtag voor de campagne en kies willekeurig of op basis van creativiteit winnaars uit voor prijzen.
- DIY Uitdaging: Moedig volgers aan om doe-het-zelf creaties te maken met jouw producten en deze te delen. Dit kan variëren van kerstdecoraties tot feestelijke gerechten.
- Dans- of Liedjesuitdaging op TikTok: Creëer een specifiek liedje of een dans voor je merk rond de feestdagen en daag je volgers uit om hun eigen versie te maken.
- Teken- of Ontwerpuitdaging: Vraag je volgers om een feestelijk ontwerp of tekening gerelateerd aan je merk te maken en beloon de meest creatieve inzendingen. Laat je volgers ook meedoen door ze te laten stemmen op hun favoriet. (Vooraf doe jij natuurlijk al de eerste selectie.)
- Stem & Win: Plaats twee of meer producten of aanbiedingen en laat je volgers stemmen op hun favoriet. De “winnaar” kan dan met korting worden aangeboden of je kunt willekeurige stemmers selecteren om het product te winnen.
- Vraag & Antwoord Uitdaging: Stel een reeks feestelijke trivia-vragen op je social media en bied prijzen aan voor degenen die correct antwoorden.
- Tag-een-vriend Uitdaging: Vraag je volgers om een vriend te taggen en beide kunnen kans maken op een prijs. Dit is ook een geweldige manier om je bereik te vergroten.
- AR-filter Uitdaging: Maak een specifiek augmented reality filter voor je merk (bijvoorbeeld op Instagram of Snapchat) en daag volgers uit om creatieve video’s of foto’s te maken met dat filter.
- Meme-uitdaging: Vraag je volgers om feestelijke memes gerelateerd aan je merk te creëren en deel de leukste op je officiële pagina.
Zorg ervoor dat je altijd de regels en richtlijnen van het specifieke sociale media-platform volgt wanneer je uitdagingen of wedstrijden organiseert. Facebook – ahem META – kan nogal wat strikt zijn als het om dit soort dingen gaat. Ook is het altijd een goed idee om vooraf duidelijke deelnamevoorwaarden te communiceren aan je volgers. Dat de prijs bijvoorbeeld niet in geld wordt uitgekeerd.
Of je doet gewoon een simpele this or that of een checklist. Werkt altijd en je hoeft niet bang te zijn dat je de regels overtreedt.
Kerstthema Inhoudelijke Marketing: Tover Een Glimlach Op Hun Gezicht
Wanneer je denkt aan de feestdagen, komen warmte, gezelligheid en de vreugde van delen en geven naar boven. Voor jou als bedrijf biedt dit een uitgelezen kans om die sentimenten vast te leggen en te delen met je doelgroep. Inhoudelijke marketing, zoals video’s en (blog)artikelen met een kerstthema, is een uitstekende manier om dit te doen.
Kerstvideo’s
De feestdagen zijn een moment van verhalen, tradities en herinneringen. Visualiseer de magie van Kerstmis met creatieve video’s die je merkverhaal vertellen binnen de context van de feestdagen. Of het nu een grappige sketch is over de uitdagingen van het kiezen van het perfecte cadeau, inpakproblemen of een ontroerend verhaal over het belang van samenzijn. Video’s kunnen deze emoties op een diepgaande manier vastleggen en je publiek raken. Denk bijvoorbeeld aan een video waarin je team samen kerstliedjes zingt, of een mini-documentaire over hoe jouw product of dienst de kerstperiode voor een gezin speciaal maakte. De all you need is love kerstspecial, maar dan voor je eigen bedrijf.
Informatieve Kerstartikelen
In de drukke decembermaand zijn mensen vaak op zoek naar inspiratie, tips en ideeën. Bied dit aan in de vorm van informatieve artikelen die relevant zijn voor jouw specifieke bedrijfssector. Door waardevolle en tijdige informatie te delen, positioneer je je merk als een behulpzame gids tijdens de feestdagen. Op die manier helpt het om je klanten en prospects op een informele manier te benaderen, en tegelijkertijd je expertise en diensten te benadrukken.
-
Voor een kapper
– “5 feestelijke kapsels voor de kerstdagen: stap-voor-stap uitleg”
– “Verzorgingstips voor je haar tijdens de wintermaanden”
– “10 perfecte haarstijlen voor je kerstfeestje in slechts 10 minuten” -
Voor een fashionstore
– “Dé feestelijke modestrends voor deze kerst”
– “Hoe combineer je die little black dress voor elk kerstfeestje?”
– “Comfort en stijl: feestkleding die ook heerlijk zit voor thuis” -
Voor een virtual assistant
– “Hoe plan je efficiënt jouw zakelijke en persoonlijke verplichtingen tijdens de feestdagen?”
– “Tools en tips voor een stressvrije decembermaand”
– “Zo organiseer je een geslaagde virtuele kerstborrel voor je team” -
Voor een boekhouder:
– “Eindejaarstips: fiscale voorbereidingen voor het nieuwe jaar”
– “Hoe maak je een financieel plan voor een succesvol 2025?”
– “Kerstbonussen en giften: wat je moet weten over belastingen” -
Voor een interieurstylist:
– “Kersttrends 2023: zo maak je je interieur feestklaar”
– “Een knusse sfeer creëren: tips voor verlichting en decor tijdens de feestdagen”
– “DIY: Persoonlijke en creatieve decoratietips voor je kersttafel” -
Voor een cadeauwinkel:
– “De meest gewilde cadeautrends voor Kerstmis 2025”
– “Geschenken met een persoonlijke touch: zo maak je het verschil”
– “De kunst van het geven: Hoe je het perfecte cadeau kiest” -
Voor een holistische coach:
– “Balans vinden: Hoe je kunt genieten van de feestdagen zonder jezelf te verliezen”
– “De kracht van dankbaarheid: reflectie-oefeningen voor het einde van het jaar”
– “Natuurlijke remedies voor de winterblues: Kruiden en rituelen om je energie in balans te houden”
Interactieve Kerstcontent
Kerst is het seizoen van interactie, van samenzijn. Vertaal dit naar je marketing door je doelgroep actief te betrekken bij je kerstcontent. Een live-webinar waarin je samen met klanten kerstkoekjes bakt kan een groot succes zijn. Of denk aan een interactieve adventskalender op je website waarbij klanten elke dag een nieuw stukje content kunnen ontgrendelen, zoals een speciale korting, een verrassingsproduct of een leuke doe-het-zelf-tip voor de feestdagen.
De kern van kerstthema inhoudelijke marketing is om verder te gaan dan alleen verkopen. Het gaat om het opbouwen van een emotionele band, het delen van waardevolle momenten en het laten groeien van je merk in de harten van je klanten tijdens deze bijzondere periode.
Waarom het werkt: Inclusiviteit en ondersteuning in deze campagne bieden de juiste redenen voor shoppers om bij Marks & Spencer te blijven kopen – Het is de Kunst van het delen en geven tijdens de kerst. De perfecte triggers om mensen over te halen om wat voor hun omgeving terug te doen.
De Kunst van het geven en delen tijdens de Feestdagen
De feestdagen zijn een symbool van vreugde, samenzijn en dankbaarheid. Maar tussen alle feestelijke activiteiten en gezelligheid door is het essentieel om stil te staan bij diegenen die het minder hebben. Niet alleen omdat 3FM weer een actie doet, maar omdat je vanuit jezelf en jouw bedrijf een positieve impact wil maken in jouw gemeenschap voor de deur. En alle beetjes helpen.
Geldinzamelingsacties voor een Goed Doel
Het kiezen van een lokaal of internationaal goed doel en daar fondsen voor inzamelen kan een enorme impact hebben. Fashionstores kunnen bijvoorbeeld limited edition items verkopen waarvan een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. Kappers kunnen een dag organiseren waarbij de opbrengst van alle knipbeurten naar een goed doel gaat. Ook kan je haar doneren van minimaal 30cm voor diverse kankerstichtingen, zoals bijvoorbeeld Stichting Haarwensen. Sportscholen kunnen een marathon of een speciale fitnessles organiseren met entreegelden die naar een goed doel gaan.
Inzamelingsacties
Of je nu een boekenwinkel of een schoenenwinkel hebt, coach of virtual assistant bent, je kunt een inzamelingspunt worden voor non-food items zoals kleding, speelgoed of dekens. Cadeauwinkels en speelgoedwinkels kunnen klanten aanmoedigen om een extra cadeau te kopen dat bestemd is voor iemand in armoede.
Fooddrives
Restaurants kunnen een speciaal feestmenu aanbieden waarbij voor elk verkocht menu een maaltijd wordt gedoneerd aan iemand in nood. Cafés kunnen een “betaal wat je kunt” dag organiseren of een potluck diner waarbij mensen gerechten delen. Bakkerijen kunnen broden en gebak doneren aan lokale opvangcentra. Albert Heyn vraagt bijvoorbeeld elk jaar om een artikel uit je winkelmand te doneren aan de voedselbank.
Sponsor een Familie
Werk samen met lokale organisaties en andere ondernemers om een of meerdere families in nood te sponsoren. Boekhouders kunnen financieel advies geven aan deze families. Interieurstylisten kunnen helpen met het creëren van een warme en gezellige woonruimte tijdens de feestdagen. Autogarages kunnen gratis onderhoud of reparaties aanbieden.
Organiseer een Benefietevenement
Dienstverlenende ondernemers en creatievelingen kunnen workshops organiseren waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Fashionstores kunnen een modeshow organiseren met ticketopbrengsten die worden gedoneerd. Muzikanten of kunstenaars kunnen een concert of tentoonstelling organiseren om fondsen te werven.
Pro Tip:
- Kies het Goede Doel op basis van jouw merk en doelgroep:
Als de meerderheid van je klanten lokaal zijn, is het kiezen van een lokaal goed doel vaak zinvoller dan een internationaal goed doel. Dit schept namelijk een directe band met je klant, omdat ze zien dat hun donatie een impact heeft binnen hun eigen gemeenschap. - Implementeer de donatie-optie bij het afrekenen in je webshop:
Overweeg om tijdens het afrekenproces klanten de optie te bieden om een klein bedrag te doneren. Dit kan in de vorm van een vinkje zijn waarmee ze bijvoorbeeld €1, €2 of €5 kunnen toevoegen aan hun totaalbedrag.- Transparantie is cruciaal: Zorg ervoor dat klanten precies weten waar hun geld naartoe gaat. Benadruk duidelijk welk bedrag wordt gedoneerd en aan welk goed doel.
- Eenvoud: Maak het proces simpel en intuïtief. Klanten zijn sneller geneigd te doneren als het slechts een kleine, eenvoudige extra stap in het proces is.
- Informatievoorziening: Overweeg om een korte beschrijving of een link naar meer informatie over het goede doel toe te voegen. Dit geeft klanten een gevoel van vertrouwen en verbinding met het goede doel dat ze steunen.
- Software: Maak gebruik van plug-ins of software zoals Donorbox, YITH Donations for WooCommerce, Donation for WooCommerce of add-ons voor je WP Forms of Digital downloads plug-in.
Door in deze feestelijke periode de kunst van het geven en delen te omarmen, versterk je niet alleen de verbondenheid met je klanten, maar draag je ook bij aan een sterkere en meer verbonden gemeenschap. Het verhoogt de vreugde en zorgt ervoor dat iedereen kan deelnemen aan de festiviteiten van het seizoen. Bovendien krijg je dat fuzzywuzzy lekkere gevoel in je buik en hart. Ook niet onbelangrijk.
De Magie van een persoonlijke Kerstkaart
Heb je er wel eens bij stilgestaan hoe leuk het is om een échte kerstkaart in de brievenbus te vinden? Zeker in dit digitale tijdperk! Zo’n kaartje zegt eigenlijk: “Hey, ik heb even aan je gedacht en ik waardeer je.” Nou, als ondernemer is dat precies wat je je klanten wilt laten voelen.
Het sturen van kerstkaartjes is meer dan een traditie. Het is een kans om even op een persoonlijke manier contact te leggen. Een simpel “Fijne feestdagen!” kan al een glimlach op iemands gezicht toveren. En eerlijk is eerlijk, wie wil er nou niet zo’n warm gevoel geven aan zijn klanten?
En weet je wat nog mooier is? Die kleine, vriendelijke gebaren kunnen oude contacten weer nieuw leven inblazen en zorgen voor een sterkere band met je huidige klanten. Een zakelijke kerstkaart sturen is een laagdrempelige, maar super effectieve manier om te zeggen: “Ik waardeer onze samenwerking.”
Dus, pak dit jaar de pen op, schrijf een paar warme woorden en verras je klanten met dat beetje extra aandacht. Wedden dat ze het waarderen?
Zakelijke kerstwensen en kerstkaart teksten
Kerstmis staat voor de deur en je wilt als ondernemer die warmte en waardering overbrengen met een kerstkaart naar je klanten. Maar wat zet je nou precies op zo’n kerstkaart? Je bent niet de enige die hiermee worstelt. Een treffende boodschap vinden kan soms best een uitdaging zijn. Gelukkig heb ik voor jou diverse voorbeeldteksten samengesteld, zodat je met de perfecte kerstgroet je klanten kunt verrassen. Kies wat het beste bij jou en je onderneming past en laat je klanten voelen hoe speciaal ze zijn!
Wellicht vind je de Voorbeeldteksten om je klanten te bedanken voor hun bestelling ook interessant.
- “Geachte [Naam klant/relatie], Wij willen u hartelijk danken voor het vertrouwen en de prettige samenwerking in het afgelopen jaar. Wij wensen u fijne feestdagen en een succesvol nieuwjaar toe. Met vriendelijke groet, [Jouw Bedrijfsnaam].”
- “Het jaar loopt ten einde en wij willen deze gelegenheid aangrijpen om u te bedanken voor de voortzetting van onze zakelijke relatie. Fijne feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar gewenst. Hoogachtend, [Jouw Naam/Bedrijfsnaam].”
- “Terwijl we het jaar afsluiten, willen we even stilstaan bij de waardevolle momenten van samenwerking. Dank voor uw vertrouwen en loyaliteit. Wij wensen u warme en gezellige feestdagen en een voortvarend nieuwjaar. Vriendelijke groet, [Jouw Naam/Bedrijfsnaam].”
- “In reflectie op het afgelopen jaar, zijn wij zeer dankbaar voor de kansen die wij hebben gekregen om samen met u te werken. Mogen de feestdagen u vreugde brengen en het komende jaar succes in overvloed. Met hoogachting, [Jouw Bedrijfsnaam].”
- “Op de drempel van het nieuwe jaar danken wij u hartelijk voor het in ons gestelde vertrouwen en het prettige contact. Graag wensen wij u sfeervolle kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar waarin wij hopen u nog vaak van dienst te mogen zijn.”
- “Wat een geweldig jaar was het! Dank voor uw vertrouwen en de fijne samenwerking. Laten we samen uitkijken naar een nieuw jaar vol mogelijkheden. Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar! Warme groet, [Jouw Naam/Bedrijfsnaam].”
- “Het jaar had zijn uitdagingen, maar dankzij onze samenwerking hebben we ze overwonnen. Dank voor alles! Ik wens je een vreugdevolle kerst en een nieuwjaar vol kansen. Hartelijke groet, [Jouw Naam/Bedrijfsnaam].”
- “Volgend jaar staan wij weer klaar
Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar,
{ bedrijf } staat komend jaar ook weer voor u klaar!” - “Na een jaar hard werken, is het nu tijd om heerlijke kerstdagen te beleven.
Wij wensen u fijne feestdagen en staan daarna als vanzelfsprekend weer voor u klaar!” - “Naar je doelen toewerken is een prachtige drijfveer voor nieuwe successen in het komende jaar. Fijne jaarwisseling!”
- “Samen hebben we dit jaar mooie stappen gezet. Dank voor uw inzet en vertrouwen. We kijken uit naar wat het volgende jaar ons zal brengen. Geniet van de feestdagen en op naar een schitterend nieuwjaar! Met warme groet, [Jouw Naam/Bedrijfsnaam].”
- “Onze warmste gedachten
en beste wensen
voor een goede kerst
en een gelukkig Nieuwjaar. “ - “Bedankt voor een geweldig jaar samen! Laten we het glas heffen op meer mooie momenten in het aankomende jaar. Fijne feestdagen en tot snel! Groet, [Jouw Naam/Bedrijfsnaam].”
- “Wat vliegt de tijd, hè? Bedankt voor alles dit jaar. Laten we er samen nog een mooier jaar van maken! Fijne feestdagen en een knallend nieuwjaar! Cheers, [Jouw Naam].”
- “Bedankt voor je vertrouwen dit jaar. Laten we knallen in het nieuwe jaar! Fijne dagen en tot gauw! Liefs, [Jouw Naam].”
- “De zoete smaak van succes zit verwerkt in de oliebollen. Gelukkig nieuwjaar namens alle medewerkers van [Jouw Naam/Bedrijfsnaam].”
- “Wat een rollercoaster van een jaar, hè? Maar we hebben het samen gedaan! Bedankt voor je geweldige energie. Geniet van de lichtjes, kerstmuziek en gezelligheid. Tot volgend jaar! X, [Jouw Naam].”
- “Dank je wel voor alle mooie momenten samen. Tijd om de kersttrui uit de kast te trekken en te genieten. Op naar nog meer avonturen volgend jaar! Groetjes, [Jouw Naam].”
- “Elk jaar weer hetzelfde liedje:
Oh denneboFijne feestdagen lieve mensen!” - “Merry everything and a happy always!”
- “Proost op het leven, op kerst, op elkaar en op een mooi nieuw jaar!”
- “Verzamel dit jaar momenten, mooie mensen en bescheiden wensen. Merry X-mas & happy new year!”
- “Lach, feest, koester, wens, heb lief en verwonder”
- “Vro-ho-ho-lijke feestdagen!”
Een kerstgroet sturen is een kleine moeite met een grote impact. Of je dit nu via een kerstkaart doet, op je socials plaatst of in een mail. Het laat zien dat je waarde hecht aan de relatie en dat je de samenwerking waardeert. In welke stijl je het ook doet, zorg dat het vanuit het hart komt en aansluit bij de waarden van je onderneming.
De digitale kerstkaart
Maar hé, waarom stoppen bij een fysieke kerstkaart? In dit digitale tijdperk kun je je klanten ook op een moderne manier verrassen. Wat dacht je van een feestelijke e-mail met niet alleen je kerstgroet, maar ook een leuk presentje in de vorm van een kortingsactie? Tenslotte is Kerst ook een periode van geven.
E-mailmarketing tijdens de Kerstperiode
De feestdagen zijn de ideale periode om jouw e-mailmarketingstrategie een feestelijke draai te geven. Met de juiste benadering kun je niet alleen je waardering uiten, maar ook je verkoop een boost geven tijdens deze drukke winkelperiode. Zeker als je bedenkt dat de feestdagen maar liefst 30% van de jaaromzet van retailers kan genereren. Of je nu exclusieve aanbiedingen deelt, je nieuwste producten uitlicht of gewoon wat feestelijke vreugde wilt verspreiden, e-mail is een krachtig middel om direct in contact te staan met je klanten.
- Maar hoe zorg je ervoor dat jouw e-mails opvallen tussen de talloze kerstmarketing e-mails die in de inboxen van je abonnees belanden?
- Welke kerst e-mail onderwerpregels trekken daadwerkelijk hun aandacht?
- En hoe creëer je een speels kerst e-mailontwerp zonder dat het smakeloos wordt?
Kerst e-mailmarketingcampagnes voorbeelden en waarom ze werken
Onderwerpregel: TODAY ONLY: Save £50
Deze kerst mailcampagne kwam 50 dagen voor Kerstmis binnen bij de klanten, en daar is een goede reden voor. Het merk biedt klanten een speciale pre-Kerst aanbieding om geld en tijd te besparen bij het kopen van hun kerstdecoraties. Van het kerst e-mail template tot de slimme tekst, dit voorbeeld van kerst e-mailmarketing is perfect om je abonnees te betrekken vóór het feestseizoen.
Wat betreft de stimulans: zowel de onderwerpregel van de kerstmail als de tekst helpen klanten perfect om het speciale aanbod te herkennen. Tegelijkertijd geven de visuals de abonnees een idee waar deze e-mail over gaat!
Onderwerpregel: It’s beginning to look a lot like Christmas…
Dit feestdagen e-mailvoorbeeld van Marks & Spencer is perfect voor vroege kerstshoppers die op zoek zijn naar de ideale warme breisels. In plaats van visuele afbeeldingen, gebruikt het merk foto’s van mensen die de producten dragen. Maar het zijn niet zomaar saaie product afbeeldingen met alledaagse oproepen tot actie (call-to-action). Marks & Spencer maakt haar breisels een integraal onderdeel van het kerst e-mailontwerp.
Lachende gezichten en stijlvolle looks maken deze campagne herkenbaarder, waardoor de e-mailabonnee de kerstsfeer echt kan voelen. Wat interessant is, is dat de foto’s en kopjes een verhaal vertellen via de e-mail om de ontvangers te boeien en inspireren.
Onderwerpregel: What’s on your list?
Niets brengt je innerlijke kind naar boven zoals het opstellen van je kerstwensenlijst. Speel dit jaar voor Kerstman en gebruik je kerst e-mailcampagne om de kerstwensen van je klanten te vervullen.
Begin met het vragen aan je klanten wat er op hun wensenlijst staat, zoals in het bovenstaande voorbeeld. Gebruik deze date vervolgens om een meer gericht aanbod te doen in een opvolgende email.
Onderwerpregel: You made this year matter [firstname]
Kerstmis komt eraan, het einde van het jaar. Een moment om even stil te staan: wat hebben we allemaal meegemaakt? Maar ook, wat gaat het nieuwe jaar ons brengen?
In je kerstnieuwsbrief is het een topidee om een jaaroverzicht te delen. Laat zien welke hoogtepunten jij of je klanten hebben beleefd. Kerst is het ultieme moment voor wat warme, nostalgische vibes. Dus, gooi er een flinke dosis dankbaarheid in en laat je klanten weten hoe tof je het vindt dat ze deel uitmaakten van jouw jaar.
Waarom werkt dit? Mensen vinden het leuk om herinneringen op te halen en te zien wat er allemaal gebeurd is. Bovendien creëert het een band; je klant voelt zich gewaardeerd en betrokken bij jouw bedrijf. En dat is precies het gevoel dat je wilt oproepen rond de feestdagen!
Onderwerpregel: Happy holidays from us.
Kerst draait allemaal om last-minute verkopen en exclusieve aanbiedingen, toch? Maar wat dacht je van het creëren van een oprecht bericht dat je publiek raakt?
In plaats van nog een last-minute deal te presenteren, kiest Rothy’s voor een zeer persoonlijke en vriendelijke e-mail. Het bedrijf gebruikt geen algemene visuals, maar foto’s van de mensen achter het merk om het te humaniseren en waardering te tonen voor het feit dat ze er samen voor hun klanten zijn.
Het e-mailontwerp sluit ook prachtig aan bij de kerstkaartmail van Rothy’s, waarbij zelfs een “Van X naar Y”-structuur wordt gebruikt om de tekst eruit te laten springen. Natuurlijk zijn de verkoop elementen aanwezig voor de ogen van hun abonnees! Ze zijn echter zo slim geïntegreerd in de campagne dat ze niet opdringerig of vreemd ogen.
De klikbare afbeeldingen, de minimalistische esthetiek en de cadeaubon CTA aan het einde leveren een van de meest stijlvolle voorbeelden van kerst-e-mailmarketing op, wat perfect is om klanten te betrekken en je merk te promoten!
Onderwerpregel: Leave someone off your list?
Het vergeten van een cadeau voor je dierbaren kan echt vervelend zijn! Nou, het kan de beste overkomen! Met deze kerstcampagne biedt Function of Beauty de vergeetachtige klant een oplossing. En hoewel je al andere voorbeelden van kerst e-mailmarketingcampagnes hebt gezien die hetzelfde doen, is dit toch wel van een heel ander niveau.
Niet alleen is het e-mailontwerp converterend, met prachtige kerstbeelden en een felgekleurde call to action om de aandacht te trekken, maar de ontwerpen geven klanten ook een voorproefje van wat hun dierbaren zullen ontvangen.
Daarnaast maakt het merk ook gebruik van gifs om dit voorbeeld van kerst-e-mailmarketing tot leven te brengen: Dit is geen saaie e-mail! Dit is een visueel aantrekkelijke oplossing die bedoeld is om de kerst van hun klanten te redden!
Onderwerpregel: Everything you need to clean after the holiday season
Hunker is een website met interieurdesigntips, rondleidingen, doe-het-zelf ideeën en meer. Hoewel het geen product heeft om te promoten en verkopen te stimuleren, moet Hunker net als elke andere blogger tijdens Kerstmis de betrokkenheid van lezers winnen.
Dus, hoe doen ze dat? Met een zeer gericht blogartikel over hoe je je huis opruimt na de feestdagen. Deze contentmarketingtechniek is een topvoorbeeld van hoe je je publiek kunt boeien en hen waarde kunt bieden zonder iets te verkopen.
Voor Hunker is Kerstmis de perfecte gelegenheid om in contact te komen met hun doelgroep en advies te geven, waardoor de waardering van de abonnee voor het merk toeneemt! Natuurlijk stopt deze kerstmail niet bij één advies! Om het verkeer te verhogen, voegt Hunker nog enkele berichten toe die hun publiek nuttig zou kunnen vinden.
Simpel en waardevol, dit is alles wat een abonnee wil zien om zich voor te bereiden op de grote schoonmaak na de feestdagen!
Santa’s checklist: deel hem gratis voor jouw bedrijf
Kerst is hét seizoen van samenzijn met familie en vrienden, maar laten we eerlijk zijn: het kan soms ook een tikkeltje stressvol zijn. Als ondernemer kun je hier slim op inspelen door je klanten een handje te helpen met een speciale kerstchecklist!
Waarom niet een lijst samenstellen met de beste kerstfilms om te kijken of de heerlijkste recepten om uit te proberen? Je kunt zelfs een flexibele checklist maken waarbij klanten zelf kunnen kiezen welke items voor hen relevant zijn. Zo voeg je een persoonlijke touch toe die klanten zeker zullen waarderen.
Bied deze checklist aan op je website als download, deel hem op je social media of geef een geprinte versie weg in je winkel. Niet alleen is het een waardevolle service voor je klanten, het is ook een slimme manier om je merk tijdens de feestdagen onder de aandacht te brengen. Zo geef je klanten ook dat beetje extra kerstgevoel. En we weten allemaal: blije klanten komen graag bij je terug!
Aftellen in stijl: Adventskalenders
Kerst is de tijd van gezelligheid, warmte en… aftellen! En hoe kan dat beter dan met een adventskalender? Ik denk dat jij het vast ook nog kent van vroeger: de kinderlijke vreugde van het elke dag openen van een vakje van de adventskalender en het eruit vissen van een chocolaatje. Zoooo lekker!
Hoewel, ik moet bekennen dat ik het vroeger vaak net even anders deed. In plaats van elke dag geduldig een vakje te openen, kon het chocolademonster in mij de verleiding niet weerstaan. Stiekem opende ik de kalender aan de onderkant om zo alle chocolaatjes in één keer te bemachtigen.
Maar buiten deze zoete herinneringen, weet je ook hoe dit bijzondere item is ontstaan?
Een stukje geschiedenis
Het begon allemaal in de vroege 20e eeuw met Gerhard Lang in Duitsland. Als klein jongetje maakte zijn moeder voor hem een kalender waar 24 kleine snoepjes op een karton waren bevestigd, één voor elke dag vóór Kerstmis. Geïnspireerd door deze liefdevolle herinnering uit zijn jeugd, ging Lang later aan de slag bij de Reichhold & Lang drukkerij. Hier werd de allereerste kartonnen adventskalender gedrukt, voorzien van 24 kleine afbeeldingen. Enkele jaren daarna produceerde het bedrijf de eerste kalender met de kleine deurtjes waar iedereen zo dol op is.
Van historie naar inspirerende kerstmarketing tool
Hoewel de papieren kalenders nog steeds populair zijn, zijn er tegenwoordig ook versies gemaakt van diverse materialen zoals stof, hout en karton. Sommige bieden een verrassing achter het deurtje of in een zakje, zoals een snoepje, een decoratie of een Bijbelvers.
Maar je kan het ook perfect gebruiken als een kerstmarketing tool zoals mijn favoriete merk Rituals:
Ook voor jou als kleinere ondernemer biedt de adventskalender een geweldige kans om in de kerstsfeer te duiken en je klanten te betrekken op een leuke manier.
- Dagelijkse verrassingen: Laat je klanten elke dag opnieuw kennismaken met je producten of diensten. Of het nu een kleine korting is, een speciale actie of een sample van je product; het draait allemaal om die dagelijkse dosis feestvreugde.
- Waardevolle content: Overweeg om elke dag waardevolle tips, tricks of zelfs give aways aan te bieden. Bijvoorbeeld een how-to gids voor één van je producten, een recept dat perfect past bij wat jij verkoopt, een digitale template of een leuke DIY die gerelateerd is aan je diensten. En vergeet de gratis (of met een verlaagde prijs) exclusieve webinars en e-books niet!
- Samen sta je sterk: Je hoeft dit niet alleen te doen. Werk samen met andere ondernemers die dezelfde doelgroep aanspreken. Op deze manier kun je de krachten bundelen en je klanten nóg meer waarde bieden. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke kortingsactie, of een speciale ‘gastdag’ in jouw kalender voor die andere ondernemer.
Kortom, een adventskalender is niet alleen een leuke manier om de Kerstperiode in te luiden, maar ook een strategische tool om je klanten dagelijks bij je merk te betrekken. En dat allemaal terwijl ze genieten van de feestelijke sfeer. Waar wacht je nog op? Laat die kerstbelletjes maar rinkelen! Want een adventskalender is niet alleen een leuke manier om de feestvreugde te delen, maar het kan ook helpen om klantloyaliteit te vergroten en je verkoop tijdens de feestdagen te stimuleren.
Flash Sales voor de kerst
Het promoten van speciale aanbiedingen en seizoensgebonden kortingen is een van de meest effectieve kerstpromotie-ideeën om shoppers aan te trekken en de verkoop in deze periode te stimuleren. Door aan te geven dat deze deals uniek zijn en alleen in dit seizoen beschikbaar zijn, is de kans groter dat je potentiële klanten interesseert.
Flash sales zijn een simpele, maar effectieve manier om mensen geïnteresseerd te krijgen in jouw product. Door voor een beperkte tijd een waanzinnig lage prijs aan te bieden, creëer je een gevoel van urgentie (FOMO – Fear Of Missing Out). Welke kan helpen om de betrokkenheid en conversies te verhogen. Bij het plannen van een flash sale is het belangrijk dat jij je richt op het creëren van hype vooraf aan het evenement. Hoe meer buzz je genereert, hoe meer interesse je zult zien, zelfs nadat de seizoenspieken voorbij zijn.
verschillende manieren om je verkoop te stimuleren
Vergeet niet dat mensen veel geld uitgeven tijdens Kerst aan cadeaus voor vrienden, familie en dierbaren. Ze zouden het zeker waarderen om een goede deal te krijgen tijdens hun feestdageninkopen. Om je waardering te tonen, kun je kortingen aanbieden zoals “koop 2, krijg 1 gratis”, sterk verlaagde prijzen op geselecteerde artikelen, gratis verzending, of kortingen voor winkelen na Kerstmis.
Lees ook mijn diepgaande artikel: Boost Je Online Verkoop: Upselling, Cross-Selling & Deep-Selling
Zet de shopper “centraal” in je Kerstmis marketing
Verkopen van een limited edition product puur op basis van schaarste is niet voldoende. Storytelling is een uitstekende manier om verbindingen te smeden met klanten, zeker tijdens Kerst!
Kijk bijvoorbeeld hoe Harry’s de klant tot de hoofdrolspeler maakt:
Pro Tip:
- Gebruik aantrekkelijke productafbeeldingen: 75% van de klanten baseert hun aankoopbeslissingen op productfoto’s.
- Gebruik het 60:30:10 principe voor kleuren: 60% moet de dominante kleur zijn, 30% de secundaire kleur en de resterende 10% het accent.
- Gebruik een groter lettertype voor leesbaarheid, dit helpt om de boodschap en context te benadrukken.
Door de shopper centraal te stellen in je Kerstmis marketing communicatie en te spelen met visuele en tekstuele elementen, zorg je voor een onvergetelijke winkelervaring, vooral tijdens het feestseizoen.
Voorbereiden voor Kerstmis: Van winkel tot webshop
Het kerstseizoen is voor veel bedrijven de drukste tijd van het jaar. Of je nu een fysieke winkel of een webshop hebt, de juiste voorbereiding is cruciaal om de feestdagen tot een succes te maken. Hier volgen enkele stappen om jouw winkel klaar te maken voor de feestelijke drukte:
Aankleding van je winkel met sfeervolle decoratie
Investeer in kerstversiering die past bij je merkidentiteit. Denk aan kerstverlichting, versierde kerstbomen, kransen en raamtekeningen met sneeuwvlokken of rendieren.
- Speciale displays: Creëer speciale displays voor je kerstproducten en aanbiedingen. Prominente plaatsing en opvallende aankleding trekken de aandacht van klanten.
- Cadeauhoekjes: Richt een hoek in waar klanten inspiratie kunnen opdoen voor cadeaus. Groepeer producten op prijscategorie of thema om het winkelen te vergemakkelijken.
- Inpakstation: Reserveer een speciaal plekje in de winkel waar cadeautjes mooi worden ingepakt die niet in de buurt van de rij voor de kassa staat. Zorg voor een variëteit aan inpakpapier, linten en cadeaulabels om aan ieders smaak te voldoen.
- Santa’s workshop: Creëer een hoekje waar kinderen zich kunnen vermaken terwijl hun ouders winkelen. Denk aan een mini Santa’s workshop waar ze kleine knutselwerkjes kunnen maken.
- Verwen je klant: Serveer warme chocolademelk, glühwein of kerstkoekjes om je klanten welkom te heten en ze even op te warmen tijdens het winkelen.
- Kerstmuziek: Een open deur natuurlijk. Laat op de achtergrond sfeervolle kerstmuziek spelen. Dit verhoogt niet alleen de feestelijke sfeer maar zorgt ook voor een aangename winkelervaring.
- Geurbeleving: Maak gebruik van subtiele kerstgeuren zoals dennen, kaneel of sinaasappel. Een geurmachine of geurkaarsen kunnen deze geuren verspreiden en bijdragen aan de feestelijke atmosfeer.
- Persoonlijke Aanbevelingen: Zet extra personeel in tijdens drukke uren om klanten te helpen bij het vinden van het perfecte cadeau. Een persoonlijke aanpak kan een groot verschil maken in de winkelervaring.
Inpakmagie: Meer dan alleen het cadeau zelf
Jij weet net zo goed als ik dat het niet alleen om het cadeau gaat, maar ook om de presentatie. De manier waarop je een cadeau inpakt, kan net zoveel indruk maken als het cadeau zelf. Want het uitpakplezier verhoogt de beleving van het geven en het ontvangen. Dat maakt het altijd zo spannend en leuk!
Ook voor veel klanten is het uitpakken van een cadeau een essentieel onderdeel van de kerstervaring. Denk terug aan je eigen kindertijd: de spanning van het raden wat erin zat en het zorgvuldige proces van het openen, waarbij je elk detail waardeerde. Die sensatie, die verwondering, dat is wat je klanten ook willen voelen. Als ondernemer heb je de unieke kans om die kerstmagie te creëren voor je klanten. Een prachtig ingepakt cadeau zegt niet alleen “ik waardeer je” namens degene die het geeft, maar ook namens jouw merk. Het is een directe weerspiegeling van de zorg, aandacht en liefde die je in je bedrijf stopt.
Geschenkverpakking tips
- Inpakservice: Zowel in de winkel als online, bied een inpakservice aan. Of het nu gaat om glanzend goud, traditioneel rood en groen of een uniek design dat specifiek is voor jouw merk, het juiste inpakpapier kan het verschil maken. Zorg voor een variëteit aan inpakpapier, linten, sluitstickers en cadeaulabels in jouw eigen huisstijl om de herkenbaarheid te verhogen.
- Santa’s Workshop vibe: Overweeg een speciaal hoekje in je winkel in te richten als ‘Santa’s Workshop’ waar klanten hun aankopen feestelijk kunnen laten inpakken. Dit voegt een leuke, feestelijke draai toe aan het winkelbezoek en maakt het kopen van cadeaus nog leuker. Ook zijn zo de rijen bij je kassa iets minder lang. In de webshop kun je een optie toevoegen waar klanten kunnen kiezen of ze hun aankoop ingepakt willen hebben.
- Persoonlijk tintje: Voeg een handgeschreven label toe aan elke bestelling. Dit kan je natuurlijk ook vooraf laten drukken Dit geeft het een extra persoonlijke touch en laat zien dat je extra moeite doet voor je klanten.
- Snelheid is de sleutel: Overweeg snelle inpakopties zoals voorgevormde zakjes, geschenkdozen en eenvoudig dicht te knopen tasjes. Ideaal voor klanten die haast hebben of voor piekmomenten om de doorstroom te versnellen.
- Kosten voor Inpakken: Overweeg een klein bedrag voor het inpakken te vragen om de extra kosten en de tijd die het inpakken met zich meebrengt te dekken. Als alternatief kun je het inpakken gratis aanbieden bij besteding vanaf een bepaald bedrag om klanten te stimuleren meer te kopen.
- Inpakworkshops: Bied tijdens de feestdagen workshops aan waar klanten kunnen leren hoe ze hun cadeaus op een unieke en mooie manier kunnen inpakken. Het is niet alleen een geweldige manier om mensen naar je winkel of evenement te trekken, maar het biedt ook extra waarde en een ervaring die ze niet zullen vergeten.
- Milieubewuste opties: Naast traditioneel inpakpapier, overweeg ook duurzamere verpakkingsmogelijkheden:
- Herbruikbare stoffen verpakkingen: In plaats van wegwerp inpakpapier, overweeg stoffen verpakkingen die klanten kunnen hergebruiken. Deze methode, bekend als “furoshiki” in Japan, maakt gebruik van stof om geschenken te verpakken en kan zowel mooi als duurzaam zijn.
- Gerecycled papier: Als je traditioneel papier wilt gebruiken, kies dan voor gerecycled inpakpapier.
- Zadenpapier: Dit is een type papier waar zaden in zijn verwerkt. Nadat het papier als verpakking is gebruikt, kan het in de grond worden geplant waar het uiteindelijk bloemen, kruiden of groenten zal produceren.
- Minimalistisch: Kraftpapier is niet alleen milieuvriendelijk, maar ook veelzijdig. Combineer het met kleurrijke linten of stickers voor een feestelijke touch zonder het milieu te belasten.
Wil je inspiratie opdoen?
Ben je niet gezegend met een natuurlijk talent voor inpakken? Dan zijn er gelukkig talloze tutorials en ideeën beschikbaar om je te helpen. Pinterest bijvoorbeeld is een goudmijn voor creatieve inpakideeën. Van eenvoudige en minimalistische designs tot uitgebreide en luxe inpakmethoden, er is voor ieder wat wils. Dus, als je even niet weet hoe je dat ene lastige cadeau moet inpakken of gewoon wat nieuwe technieken wilt leren, neem dan zeker een kijkje op Pinterest. Binnen no-time verander je elk cadeau in een kunstwerk!
Klantenservice tijdens de feestdagen: Wees Proactief
De feestdagen zijn een piekmoment voor de meeste winkels en webshops, en dat betekent ook dat klantenservice op z’n top moet zijn. Een proactieve, vriendelijke klantenservice kan het verschil maken tussen een tevreden klant en een gemiste verkoop. Hier zijn enkele tips om je klantenservice tijdens de feestdagen te optimaliseren:
- Veelgestelde Vragen (FAQ):
- Zorg ervoor dat je FAQ-sectie is bijgewerkt met vragen die specifiek zijn voor de feestdagen. Denk aan vragen over verzendtijden, laatste besteldatums voor Kerstmis, speciaal retourbeleid tijdens de feestdagen, wel/niet inpakken en eventuele speciale aanbiedingen of promoties.
- Plaats je FAQ-sectie op een prominente plek, zodat klanten deze gemakkelijk kunnen vinden zonder te hoeven zoeken.
- Live Chat en/of WhatsApp:
- Een live chat-optie biedt klanten directe communicatie en kan onmiddellijke oplossingen bieden. Dit is vooral handig voor last-minute shoppers die snel antwoorden nodig hebben.
- Zorg ervoor dat je chatmedewerkers goed getraind zijn en voorbereid op veelvoorkomende vragen en problemen die tijdens de feestdagen kunnen opduiken. Bereid bepaalde helpdocumenten voor en scripts die ze makkelijk kunnen volgen.
- Goede bereikbaarheid: Overweeg je klantenservice-uren uit te breiden tijdens de feestdagen. Veel klanten winkelen buiten reguliere kantoortijden, vooral tijdens het feestseizoen.
- Duidelijke communicatie over vertragingen: Elk jaar opnieuw zijn er vertragingen in verzending of verwerking tijdens de feestdagen. Wees hier transparant over en informeer je klanten vooraf over eventuele verwachte vertragingen. Beloof dus geen vandaag besteld, morgen in huis, want dit kan je niet waarmaken.
- Feedback verzamelen: Gebruik deze periode om feedback van klanten te verzamelen. Dit kan je waardevolle inzichten bieden voor volgend jaar.
Webshop-optimalisatie voor de Feestdagen
- Thematische Homepage:
- Frisse Look: Geef je homepage een feestelijke uitstraling met kerstafbeeldingen, banners en misschien zelfs sneeuweffecten door middel van een lichtgewicht script.
- Speciale Aanbiedingen: Maak een speciale sectie voor je kerstaanbiedingen. Highlight je beste deals en populairste feestelijke producten.
- Kerstcategorie:
- Alles op één plek: Voeg een opvallende ‘Kerst’-categorie of landingspagina toe aan je webshop. Hier kunnen klanten gemakkelijk alle feestelijke producten en aanbiedingen vinden.
- Gift Guides: Overweeg het toevoegen van cadeaugidsen of ideeën voor verschillende prijsklassen, leeftijdsgroepen of interesses.
- Snel Laden:
- Optimaliseer je Site: Niets schrikt klanten sneller af dan een langzaam ladende website. Optimaliseer je afbeeldingen, minimaliseer scripts en zorg ervoor dat je hostingprovider piekverkeer aankan. Maak gebruik van WP Rocket!
- Test de Snelheid: Gebruik tools zoals Google PageSpeed Insights of GTmetrix om te controleren hoe snel je website laadt en waar verbeteringen mogelijk zijn.
- Mobielvriendelijkheid:
- Responsive Design: Veel klanten zullen via hun mobiele apparaten winkelen. Een responsief design zorgt ervoor dat je webshop er op elk apparaat geweldig uitziet en soepel werkt.
- Soepel Afrekenproces: Zorg voor een eenvoudig en snel afrekenproces. Overweeg het gebruik van populaire mobiele betaalmethoden en zorg ervoor dat formulieren gemakkelijk in te vullen zijn op mobiele apparaten. Hiervoor kan je gebruik maken van JetWoobuilder voor WooCommerce.
- Retourbeleid en Klantenservice: Benadruk je retourbeleid tijdens de feestdagen en zorg ervoor dat het gemakkelijk te vinden en te begrijpen is. Een duidelijk en simpel te volgen retourbeleid kan de verkoop stimuleren. Check ook deze tips om het aantal retouren te verminderen.
Door je webshop te optimaliseren voor de feestdagen, creëer je niet alleen een feestelijke sfeer, maar zorg je er ook voor dat klanten een positieve en naadloze winkelervaring hebben.
Hulp voor de twijfelaars: Jouw ultieme gift guide
We kennen het allemaal wel: de last-minute zoektocht naar dat ene perfecte cadeau. Of misschien weet je klant gewoon echt niet wat hij moet kiezen uit al die geweldige opties die je aanbiedt. Hier komt de ‘gift guide’ om de hoek kijken. Ookwel een kadogids genoemd.
- Categorieën zijn je vriend: Breek je gift guide op in verschillende categorieën. Denk bijvoorbeeld aan ‘Voor de keukenprins(es)’, ‘Voor de gadgetfreak’, of ‘Voor de boekenwurm’. Dit maakt het navigeren veel eenvoudiger en helpt klanten gerichter te zoeken.
- Budgetopties: Overweeg verschillende prijscategorieën in je gift guide. Niet iedereen heeft hetzelfde budget voor kerstcadeaus, dus het is goed om opties te hebben in verschillende prijsklassen.
- Persoonlijke touch: Voeg een kort stukje tekst toe bij elke aanbeveling waarin je uitlegt waarom dat product een geweldig cadeau zou zijn. Dit geeft het een persoonlijk tintje en laat zien dat je als ondernemer echt achter je producten staat.
- Visueel aantrekkelijk: Maak je gift guide visueel aantrekkelijk met mooie productfoto’s en een feestelijke lay-out.
- Flexibele formaten: Een gift guide kan op verschillende manieren gepresenteerd worden. Het kan dienen als een aparte landingspagina op je webshop, maar het kan net zo effectief zijn als een Pinterest-afbeelding, een marketingemail, een aparte blog of zelfs een downloadbare pdf. Het is belangrijk om te kiezen voor een formaat dat aansluit bij de wensen van je doelgroep en je eigen marketingdoelen.
- Promoot je guide: Vergeet niet om je gift guide te promoten op al je kanalen: je website, social media, in de winkel en natuurlijk in je nieuwsbrief.
Met een goed doordachte en aantrekkelijke gift guide maak je het je klanten niet alleen makkelijker, maar verhoog je ook de kans op een verkoop. Het is een win-win voor iedereen!
Kerstpakketten samenstellen
Het einde van het jaar biedt de perfecte kans om inventief te zijn met je productassortiment. Kerstpakketten zijn een traditioneel geschenk dat zowel gewaardeerd wordt door werknemers als klanten. Ze zijn niet alleen een blijk van waardering, maar geven je ook de mogelijkheid om je merk op een unieke manier te presenteren.
Dus laat je producten schitteren in prachtige kerstpakketten voor de feestdagen. En nee ik overdrijf niet . Kijk maar eens naar de Makro, met zo’n anderhalf miljoen pakketten per jaar is deze nog steeds de marktleider voor zakelijke kerstpakketten. Bedrijven verwennen hun werknemers en klanten maar al te graag.
Maar ook particulieren vinden fijn om een kant-en-klaar kerstpakket te geven als cadeau. Dan hoeven ze niet moeilijk te doen of zelf cadeautjes bijeen te zoeken.
Richtlijnen en suggesties voor het samenstellen van een onvergetelijk kerstpakket:
- Bestsellers Bundelen: Kijk naar je bestverkopende producten van het afgelopen jaar en overweeg deze samen te voegen in één kerstpakket. Deze items hebben zichzelf al bewezen en zullen ongetwijfeld goed in de smaak vallen.
- Nieuwe Productlancering: De feestdagen zijn ook een geweldige kans om nieuwe producten te introduceren. Gebruik de feestdagen om klanten een voorproefje te geven van wat er in het komende jaar aan zit te komen. Voeg een nieuw item toe aan je kerstpakket als een exclusieve sneak peek. Zo kan je de interesse wekken en de verkoop in het nieuwe jaar alvast stimuleren.
- Stock Optimalisatie: Gebruik de kerstperiode als een gelegenheid om overtollige voorraad te verminderen. Voeg items toe aan je kerstpakketten die je graag sneller wilt verkopen. Dit kan niet alleen helpen om ruimte te maken voor nieuwe producten in het komende jaar, maar ook om je winstmarges te optimaliseren.
- Thema’s & Personalisatie: Denk na over een specifiek thema voor je pakket. Of dit nu gaat om lokale producten, een bepaald kleurenpalet, of een specifiek feestthema, een samenhangend pakket spreekt vaak meer aan. Overweeg ook personalisatie, zoals een handgeschreven kaart of een speciale verpakking met de naam van de ontvanger.
- Proeverijen en Exclusiviteit: Overweeg kleinschalige proeverijen van producten die klanten normaal gesproken niet zouden kopen. Miniaturen of proefverpakkingen kunnen klanten verleiden om later de volledige versie te kopen.
Door strategisch na te denken over wat je in je kerstpakketten stopt, kun je niet alleen je verkopen stimuleren, maar ook de beleving van je klant verrijken. Of je laat dit doen door een winkel zoals Studio Meex. Waarbij je aangeeft welk soort kerstpakket je graag zou willen aanbieden en zij stelt het voor je samen.
Maar denk ook eens aan dit voorbeeld van een simpel kerstpakket, maar dan in de vorm van een adventskalender: Elk jaar brengt Sephora een adventskalender uit met een aantal van hun bestsellers. Ze maken er een feestelijke doos voor en zetten deze in hun winkels!
Hoeveel mag zo’n kerstpakket kosten?
Een zakelijk kerstpakket mag zo’n 35 euro gemiddeld kosten naar 50 tot 60 euro per pakket. Zelfs pakketten van 150 euro of meer worden af en toe verkocht. Maar dan is het zo verstandig dat je even kijkt naar de belastingregels. Meer weten over de belastingregels voor kerstpakketten? Lees het hier.
Kerstpakket tips: Optimaliseer je aanbod
- Persoonlijke touch: Overweeg een handgeschreven briefje of kaart toe te voegen om je waardering uit te drukken. Dit gebaar kan een lange weg gaan in het versterken van klantloyaliteit.
- Lokale Liefde: Overweeg samen te werken met andere lokale bedrijven om unieke producten in je pakketten op te nemen. Dit kan een gevoel van gemeenschap versterken en klanten kennis laten maken met andere lokale merken.
- Duurzaam Denken: Kies voor milieuvriendelijke verpakkingsopties of producten. Dit laat zien dat je bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt.
- Voor Elk Budget: Bied pakketten aan in verschillende prijscategorieën. Zo kan elke klant een pakket vinden dat past bij zijn of haar budget, maar toch de ervaring van het geven van een luxe cadeau behouden.
- Promoot Vroegtijdig: Begin al vroeg met het promoten van je kerstpakketten, zodat klanten genoeg tijd hebben om hun keuze te maken en hun bestelling te plaatsen. De meeste bedrijven gaan al op zoek naar kerstpakketten in september!
Kerstmarketing Ideeën voor E-commerce
Als de feestdagen voor de deur staan, dan weet je als e-commerce bedrijf dat dit hét moment is om je verkoop en klantbetrokkenheid een boost te geven. Want Kerst is niet alleen een tijd van geven en ontvangen, maar ook een periode waarin klanten actief op zoek gaan naar unieke geschenken, deals en speciale aanbiedingen. Door op deze feestelijke stemming in te spelen met creatieve en aantrekkelijke Kerst marketingstrategieën zal zowel je huidige als nieuwe klanten positief verrassen en goed opvallen.
Exclusieve Downloadables: De magie van het digitale tijdperk
Kerstmis is de tijd van het jaar waarin we onze dierbaren verrassen met unieke en doordachte cadeaus. En in onze moderne wereld betekent dit niet alleen fysieke geschenken. Exclusieve downloadables zijn een innovatieve manier om je klanten iets waardevols te bieden, direct vanuit het comfort van hun eigen huis.
Stel je voor: een klant die jouw speciaal ontworpen, printbare kerstkaarten downloadt om naar hun geliefden te sturen. Of iemand die hun telefoon of computer verfraait met een door jou gecreëerde feestelijke achtergrond. Vergeet ook niet de stickers die men kan gebruiken op sociale media. Deze persoonlijke touch kan een wereld van verschil maken in de klantbeleving.
Online verkopen voor dienstverleners en kenniswerkers
Natuurlijk kan je als dienstverlener of kenniswerker deelnemen aan deze feestelijke koopjesperiode!
Denk aan praktische tools, zoals e-books, templates, recepten en checklists, die het leven van je klant tijdens de drukke feestdagen vergemakkelijken. Social media sjablonen anyone? Een uitstekende manier voor bedrijven om hun kerstpromoties te verspreiden en op te vallen in de zee van feestelijke posts.
Een persoonlijk voorbeeld:
Als brand coach bezit ik natuurlijk geen fysieke schappen vol producten om aan te bieden. Dus ik zal creatief moeten zijn. Daarom bied ik elk jaar een gratis inhaakkalender aan, en voor degenen die nog een stapje verder wilden gaan, verkoop ik een luxe papieren contentplanner tegen een schappelijke prijs. Vooral in de aanloop naar Kerstmis is er veel vraag naar. Waarom? Omdat ondernemers naar manieren zoeken om hun marketinginspanningen te stroomlijnen en een grotere impact te maken tijdens het seizoen en het hierop volgende jaar.
Het mooie hiervan? Deze digitale producten geven potentiële klanten een voorproefje van mijn expertise en de manier waarop ik werk. Het is een simpele, laagdrempelige manier om mijn diensten te introduceren en waarde te bieden zonder een groot prijskaartje.
Als kenniswerker of dienstverlener kun jij dit natuurlijk ook doen!
Je hoeft niet per se tastbare producten te hebben om in te spelen op de feestelijke stemming. Je hebt alleen een goed idee en de juiste tools nodig. Overweeg bijvoorbeeld platforms zoals ‘Plug & Pay‘ of ‘Digital Downloads‘. Of als je iets meer maatwerk zoekt, is ‘Gravity Forms‘ met de ‘Mollie’ add-on een uitstekende keuze. Hiermee kun je gemakkelijk betalingen accepteren zonder een complete webshop te hoeven opzetten.
Dus, deze kerstperiode, denk buiten de traditionele ‘product’-box en kijk hoe je jouw kennis en diensten kunt verpakken in waardevolle, digitale aanbiedingen!
Maximaliseer je Kerstverkopen: Upsells en Cross-sells
Kerst is de tijd waarin we niet alleen in de geest van geven komen, maar ook in de geest van ‘net dat beetje extra’ (kopen). Voor jou als ondernemer biedt dit dus de perfecte gelegenheid om je online verkoop te maximaliseren door middel van upsells en cross-sells.
Wat zijn upsells en cross-sells precies?
In het kort: upselling is wanneer je een klant een duurdere versie van een product of een upgrade aanbiedt. Cross-selling daarentegen is wanneer je een klant een gerelateerd product aanbiedt dat hun oorspronkelijke aankoop aanvult.
Stel, een klant koopt een kersttrui in jouw webshop. Een upsell zou kunnen zijn om diezelfde trui, maar dan in een premium uitvoering met extra functies zoals twinkellichtjes, aan te bieden. Een cross-sell zou zijn om bijpassende kerstsokken of een leuke kerstmuts voor te stellen.
Waarom is dit zo krachtig tijdens de feestdagen?
Mensen zijn in deze periode al in de koopstemming. Ze zoeken geschenken voor hun dierbaren en willen er zeker van zijn dat ze de juiste keuze maken. Door relevante upsells en cross-sells aan te bieden, help je je klanten om de beste producten te vinden, terwijl je tegelijkertijd je eigen verkoop stimuleert.
Hoe je dit slim aanpakt? Nou daarvoor heb ik dus extra blogpost voor opgesteld. Hierin ga ik uitgebreid in op de strategieën en technieken die je kunt gebruiken om je upsells en cross-sells effectief te maken, zonder opdringerig over te komen. Want daar zit niemand op te wachten, toch? Ik raad je echt aan om dit artikel rustig door te lezen, zodat je maximaal kunt profiteren van deze gouden kans.
Verras je klanten met een extraatje tijdens de feestdagen
De kerstperiode draait om geven, en als webshop kun je op deze festiviteiten inspelen door je klanten net dat beetje extra te bieden. Een eenvoudig gebaar kan al een groot verschil maken in hoe klanten je merk ervaren en zich herinneren. Denk bijvoorbeeld aan een bonus cadeautje bij elke bestelling.
Stel je voor dat je klant zijn of haar bestelling ontvangt en bij het openen een kleine verrassing vindt. Dit soort details kunnen de winkelervaring memorabel maken. Overweeg daarom een kleinigheidje toe te voegen aan elke bestelling die tijdens de feestdagen wordt geplaatst. En dat hoeft niet groots of duur te zijn:
- Kerstsnoepje: Een eenvoudig kerstsnoepje kan al een glimlach op het gezicht van je klant toveren.
- Sample van een ander product: Dit is niet alleen een leuke verrassing, maar ook een slimme manier om klanten kennis te laten maken met andere producten uit je assortiment.
- Kerstornament: Een klein, feestelijk ornament voor in de kerstboom. Dit kan iets eenvoudigs zijn zoals een houten ster met je merknaam erop of een stijlvol glazen hangertje.
- Kortingsvoucher voor een volgende aankoop: Dit kan klanten stimuleren om na de feestdagen opnieuw bij je te kopen. Je kunt een specifieke korting geven of bijvoorbeeld een ‘gratis verzending’ voor hun volgende aankoop.
- Receptenkaartje: Een recept voor een feestelijk kerstdrankje of -gerecht, mooi vormgegeven en passend bij de sfeer van je merk.
- Kalender voor het komende jaar: Een compacte kalender voor het aankomende jaar, met eventueel enkele speciale data of acties van jouw webshop erin gemarkeerd.
- DIY Craft Kit: Een klein DIY-setje waarmee klanten iets feestelijks kunnen maken, zoals een sneeuwvlok of kerstster.
Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om alleen iets gratis weg te geven boven een bepaald bedrag. Zolang jij je maar realiseert dat elk van deze extraatjes bijdraagt aan het creëren van een speciale unboxing ervaring voor je klanten. Waardoor jij je merk op een positieve manier onder de aandacht kan brengen. Het is een eenvoudige, maar effectieve manier om boven de menigte uit te steken tijdens het drukke feestseizoen!
Limited Edition Producten voor de kerst
Niets creëert meer urgentie en opwinding dan een product dat slechts tijdelijk beschikbaar is. Limited edition producten zijn een geweldige manier om zowel trouwe klanten als nieuwe klanten aan te trekken. De exclusiviteit en tijdelijkheid van deze producten kunnen de verkoop stimuleren en klanten een reden geven om snel te handelen.
- Speciale geuren en kleuren: Of je nu cosmetica, kaarsen, zeep of andere producten verkoopt, introduceer feestelijke geuren of kleuren. Denk aan dennen, kaneel, cranberry of glühwein. Winterse tinten zoals bordeauxrood, goud en zilver kunnen ook een kerstgevoel toevoegen aan je productlijn.
- Themaverpakking: Zelfs als het product zelf niet verandert, kan een speciale feestelijke verpakking het een exclusief kerstgevoel geven. Denk aan goudfolie, sneeuwvlokkenmotieven of verpakkingen met kerstillustraties.
- Samengestelde Sets: Daar is ie weer! Combineer bestaande producten in feestelijke sets of bundels. Bijvoorbeeld een ‘Winterverzorgingsset’ voor huidverzorgingsproducten of een ‘Kerstmis Koffieset’ voor koffieliefhebbers.
- Kerstdecoraties: Overweeg om unieke kerstdecoraties te maken met je merk. Dit kan variëren van kerstballen met je logo tot handgemaakte kersthangers.
- Exclusieve samenwerkingen: Werk samen met andere merken of influencers om een speciaal product voor de feestdagen te creëren. Dit kan zowel je bereik vergroten als voor opwinding zorgen bij beide klantengroepen.
- Persoonlijke touch: Bied een personalisatie-optie aan, zoals gegraveerde sieraden, op maat gemaakte kerstkaarten of gepersonaliseerde kerstornamenten.
Door het introduceren van limited edition producten tijdens de feestdagen voeg je niet alleen waarde toe aan je assortiment, maar creëer je ook een buzz rondom je merk en geef je klanten een extra reden om te kopen. Bekijk anders eens deze voorbeelden van Starbucks en Krispy Kreme.
Naast de kenmerkende blends biedt Starbucks ook een sneeuwpopkoekje en seizoensgebonden drankjes aan. Zelfs hun bekers hebben een felle tint rood gekregen met kerstversieringen erop getekend.
Een feestelijk kerstthema voor je website
Zet een kerstthema op voor je website en al je sociale media kanalen. Dit heeft wel iets meer voeten in de aarde en vereist een gedegen voorbereiding.
Maar als je geen volledig kerst thema wilt gebruiken, kan je dit ook op andere manieren toepassen. Bijvoorbeeld door het veranderen van de achtergrondafbeelding op je homepage en het toevoegen van enkele feestelijke graphics. Denk bij het aanpassen van je website ook aan de volgende punten:
- Kerstkleuren: Integreer traditionele kerstkleuren zoals rood, groen, goud en zilver in je websiteontwerp. Dit kan subtiel in bijvoorbeeld de navigatiebalk, knoppen of kopteksten.
- Feestelijke Iconen: Vervang standaard iconen door kerstgerelateerde varianten, zoals een winkelwagen die verandert in een slee of een envelopicoon in de vorm van een kerstkaart.
- Kerstmuziek of Geluiden: Overweeg korte, niet-opdringerige kerstmuziek of geluidseffecten, zoals het rinkelen van kerstbellen wanneer iemand een product aan hun winkelwagen toevoegt.
- Feestelijke Animaties: Sneeuwvlokken die zachtjes naar beneden dwarrelen of lichtjes die fonkelen kunnen je website direct een kerstsfeer geven.
- Speciale Aanbiedingen of Countdowns: Highlight kerstaanbiedingen met een speciale sectie op de homepage. Je kunt ook een countdown toevoegen die aftelt naar Kerstmis om een gevoel van urgentie te creëren.
Zorg er bij het implementeren van deze aanpassingen voor dat de gebruiksvriendelijkheid van je website niet in het gedrang komt. Het is belangrijk dat bezoekers nog steeds gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken en een prettige gebruikservaring hebben.
Cadeaubonnen: simpel en effectief
De feestdagen kunnen hectisch zijn en niet iedereen heeft de tijd of inspiratie om het perfecte cadeau te vinden. Naast dat de keuzestress hoogtij viert. Cadeaubonnen kunnen dan dé uitkomst zijn. Ze bieden de ontvanger de mogelijkheid om zelf iets uit te kiezen, wat het risico van een ‘misplaatst’ cadeau vermindert. Bovendien zijn cadeaubonnen flexibel, gemakkelijk te distribueren (zowel fysiek als digitaal) en kunnen ze elk soort ondernemer een verkoopboost geven. Hier zijn enkele manieren om cadeaubonnen aantrekkelijker te maken tijdens de feestdagen:
- Feestelijke Ontwerpen: Geef je cadeaubonnen een kersttintje met speciale designs. Denk aan kerstbomen, sterren, sneeuwvlokken of andere feestelijke symbolen.
- Korting of Bonus: Overweeg een speciale actie waarbij klanten bijvoorbeeld 10% korting krijgen op een cadeaubon of een extra bonusbedrag ontvangen bij aankoop van een bon van een bepaald bedrag.
- Gift Sets: Bundel cadeaubonnen met een klein product of sample. Dit maakt het geven van een ‘simpel’ stuk papier of digitale bon net wat specialer.
- Digitale Opties: Voor de last-minute shoppers, bied een digitale versie van je cadeaubon aan die direct naar de ontvanger kan worden gemaild of via social media kan worden gedeeld.
- Gepersonaliseerde Berichten: Geef klanten de mogelijkheid om een persoonlijke boodschap toe te voegen aan de cadeaubon, waardoor het cadeau een persoonlijk tintje krijgt.
- Speciale Verpakking: Als je fysieke cadeaubonnen verkoopt, presenteer deze dan in een mooie envelop of geschenkdoosje, wat het gevoel van het geven van een cadeau versterkt.
- Promotie: Benadruk de voordelen van cadeaubonnen in je marketing: ze zijn ideaal voor elke ontvanger, ze verminderen het risico van een ongewenst cadeau, en ze zijn perfect voor diegenen die alles al lijken te hebben.
Door je cadeaubonnen tijdens de feestdagen te promoten, kun je zowel de omzet verhogen als een oplossing bieden voor klanten die op zoek zijn naar het ideale cadeau.
Lanceer een Kerstcatalogus
Een kerstcatalogus is een uitstekende manier om je producten onder de aandacht te brengen en speciale aanbiedingen te benadrukken. Je kunt ook een verlanglijstje sectie toevoegen waar klanten kunnen noteren wat ze graag voor Kerstmis willen hebben. Voorbeeld van een kerstcatalogus met kaarsen en kopjes aan de linkerkant en een kopje met een zout naast een fles met kerstthema op de achtergrond.
Voor je website gebruik je vervolgens hotspots op foto’s. Dit zijn interactieve punten op afbeeldingen die, wanneer erop geklikt wordt, meer informatie geven over het product. Dit maakt het voor klanten nog makkelijker om direct vanuit de catalogus producten te bekijken of aan te schaffen. Zie de blog van MotoPress voor meer uitleg.
Hou hierbij in je achterhoofd dat de catalogus makkelijk te gebruiken moet zijn – dit helpt om het meer te maken dan slechts als inspiratie voor het kopen van cadeaus gedurende de feestelijke periode.
Kerstverhalen van klanten
De feestdagen zijn het seizoen van het delen, en wat is een betere manier om de authenticiteit en waarde van je producten te tonen dan door echte verhalen van je klanten? Deze persoonlijke verhalen kunnen nieuwe klanten vertrouwen geven en een diepere emotionele verbinding met je merk creëren. Hier is hoe je dit kunt aanpakken:
- Vraag om verhalen: Nodig klanten actief uit om hun kerstverhalen te delen, vooral als ze betrekking hebben op jouw producten of diensten. Misschien heeft iemand een bijzonder moment beleefd dankzij jouw product, of werd het als een speciaal cadeau gegeven.
- Geef een podium: Creëer een speciale sectie op je website of social media platformen waar deze verhalen kunnen worden uitgelicht. Dit kan in de vorm van geschreven testimonials, foto’s of zelfs video’s.
- Stimuleer het delen: Overweeg om een kleine beloning of korting aan te bieden aan klanten die hun verhalen delen. Dit kan zowel een stimulans zijn als een blijk van waardering voor hun bijdrage.
- Integreer in marketing: Gebruik deze authentieke verhalen in je kerstmarketingcampagnes. Ze kunnen dienen als krachtige getuigenissen die de waarde en het effect van je producten in de echte wereld demonstreren.
- Interactie: Reageer op elk gedeeld verhaal met een persoonlijk bericht of bedankje. Dit versterkt de klantrelatie en toont aan dat je waarde hecht aan hun ervaringen en input.
- Visuele weergave: Als klanten foto’s delen van je producten in hun feestelijke setting, gebruik deze dan (met toestemming) in je marketingmateriaal als User Generated Content (UGC). Het laat potentiële klanten zien hoe je producten in de praktijk worden gebruikt.
Deel de meest lekkere recepten voor de kerst
Is er een mooiere manier om de feestdagen te vieren dan met dierbaren rond een rijkelijk gedekte tafel? De stressvolle voorbereidingen van de avond ervoor zijn het altijd waard, en daarom gaan veel mensen op zoek naar de lekkerste recepten. Sommigen kijken reikhalzend uit naar de traditionele kalkoen met bijgerechten, anderen juist voor een winterse BBQ en vergeet ook niet het gourmetten – al kan die laatste wel wat inspiratie gebruiken wil je het extra speciaal maken.
Deel daarom enkele van je eigen recepten met je klanten of recepten van een bekende chef, als dit past bij jouw bedrijf . Zo zorg je voor een verrassende twist aan de feesttafel en kun je iedereen laten inschrijven op een nieuwsbrief waar de recepten beschikbaar zijn. Een fenomenaal feestmaal zonder al het zware werk!
De speciale recepteneditie kan verschillende menu’s bevatten: van een feestelijk buffet tot informele familieklassiekers, extra speciale kerstgerechten en zelfs een vleesvrij festijn. Door leuke receptnamen te bedenken kan je jouw klanten inspireren om hun kookkunsten te laten zien en nieuwe gerechten te proberen, dus laat je creativiteit de vrije loop!
Kerst inhakers op social media tijdens de donkere dagen
Terwijl de winterdagen korter worden en de nachten langer, is er één ding dat de harten van je klanten kan verwarmen: een goede lach! In de aanloop naar Kerstmis worden we overspoeld met emotionele en serieuze reclames. Natuurlijk, die hebben hun charme, maar wil je écht opvallen? Probeer dan eens een creatieve kerst inhaker!
Inhaken op actuele gebeurtenissen of trends met een knipoog kan een schot in de roos zijn voor je marketing. Waarom? Omdat het verrassend is, humor bevat en deelbaar is op social media. Daarnaast zorgt het ervoor dat je merk ‘menselijker’ overkomt; je laat zien dat je niet enkel en alleen commercieel bezig bent, maar dat je ook een gevoel voor humor hebt en op de hoogte bent van wat er speelt.
Belangrijk is dat de inhaker past bij jouw bedrijf én je doelgroep
Een geforceerde inhaker valt vaak niet in de smaak en kan zelfs averechts werken. Het moet echt, authentiek en vooral geestig zijn. Het beste advies? Blijf dicht bij jezelf, bij je merkwaarden en de interesses van je doelgroep.
Zo kun je tijdens deze feestdagen je klanten niet alleen voorzien van prachtige producten of diensten, maar ze tegelijkertijd ook een glimlach bezorgen. En wie weet wordt jouw inhaker wel het gesprek van de dag bij het kerstdiner!
Benieuwd hoe je dit in de praktijk brengt? Laten we eens kijken naar enkele briljante voorbeelden…
Oh en p.s. Een goede inhaker is één, opvallen doe je vervolgens door er de goede hashtags bij te kiezen en zo je doelgroep te bereiken.
Ook kan je natuurlijk een serieuze boodschap brengen. Het Rode Kruis Vlaanderen zoekt altijd naar bloeddonoren en zagen dit als de perfecte tijd om even op kerst in te haken. En eerlijk is eerlijk, het is een toffe manier om die extra feestelijke vrije dagen nuttig te besteden. Goed bedacht van ze!
Ook Ikea is er vroeg bij. Al in oktober kondigen ze hun sale aan. Door vroeg te beginnen en die kerstbeleving centraal te stellen in je marketing, zorg je ervoor dat jouw merk of product onlosmakelijk verbonden raakt met de feestelijke gevoelens van de feestdagen.
Zit je met de familie aan tafel tijdens de feestdagen en denk je: “Hoe overleef ik het kerstdiner dit jaar?” Bol.com heeft de perfecte oplossing. Ze bieden niet alleen een scala aan kookboeken aan, maar voegen daar ook nog een speelse twist aan toe. Want zeg nou zelf, een boek over hoe je je schoonmoeder het best kunt ‘managen’ tijdens dat diner, dat is toch briljant? Bol.com, altijd met die scherpe humor en die vette knipoog. Heerlijk!
Coca Cola staat al jarenlang bekend als een waar kerstmerk. De vertrouwde rode kersttruck ken je waarschijnlijk wel en ook de tv-commercials zullen je niet onbekend zijn. In 2017 gingen de trucks door het land heen voor de marketingcampagne #mijnkerstheld. Maar die werd bitterzoet gekaapt door een reallife kerst inhaker van Greenpeace met een eigen campagne om aandacht te vragen voor plastic soep in de oceanen. Het resultaat ? Een mediabereik van ruim 1,7 miljoen die vooral wordt gehaald door lokale media als RTV Rijnmond en Omroep Brabant die de actie oppikken.
Weet je nog, december 2020?
Het verhaal van de ‘avocadohand’ ging als een lopend vuurtje. Mensen die zichzelf verwonden tijdens het gevecht met een avocadopit. En wat deed Hansaplast? Die plaatsten binnen no-time deze geestige Facebook-post. Een briljant staaltje van hoe merken razendsnel kunnen inhaken op de waan van de dag met spraakmakende social-mediacontent.
Ga lekker offline
Hang jij ook wel eens te lang aan je telefoon tijdens die gezellige familie-etentjes? Samsung dacht: “Daar kunnen we wat mee!” Ze stuurden influencer Kevser een toffe ‘Offline Box’ om haar telefoon even in ‘op te bergen’. Zo kan ze écht genieten van het moment en het gezelschap om haar heen. Wat een slimme zet van Samsung om zo even stil te staan bij échte verbinding tijdens de feestdagen. Een mooie kerst inhaker, maar dan nét even anders. Chapeau!
Mijn eigen kerst inhaker
En als laatste natuurlijk ook mijn eigen kerst inhaker op #lookingforanevergreenday.
Inhaken op Kerstmis hoeft echt geen hogere wiskunde te zijn. Het is eigenlijk vrij simpel: zoek de perfecte balans tussen jouw unieke merkidentiteit en de kerstsfeer die je wilt uitstralen.
Maar het allerbelangrijkste?
Begrijpen wat jouw doelgroep in deze periode écht wil zien. Denk aan wat hen raakt, aan het lachen maakt of inspireert. Het juiste haakje vinden is net als het vinden van die ene perfecte kerstbal in een gigantische doos; als je goed zoekt, schittert het je vanzelf tegemoet.
En als dat lukt? Dan creëer je niet alleen een sterke connectie met je publiek, maar zorg je er ook voor dat jouw merk deze Kerstmis onvergetelijk wordt.
Bouw aan sociale betrokkenheid
Kerstcampagnes op social media zijn uiterst effectief voor de verkoop. Dit komt omdat zo’n 37% van de shoppers zich tot social media wendt voor inspiratie bij hun aankopen.
Zo brengt Mulberry’s inspirerende ’12 Dagen van Kerst’ kerst marketing campagne je helemaal in de juiste sfeer terwijl ze tegelijkertijd enkele van hun top producten voor het seizoen presenteren. Een leuke manier om je producten in de kijker te zetten, zonder al te salesy te zijn.
Onthoud: Vermijd generieke en veelgebruikte feestdagen-hashtags en kies voor hashtags die specifiek bij jouw campagne passen. Probeer gewoon eens om een video te maken en deel deze op de populairste kanalen: Facebook, YouTube, TikTok en Instagram.
Een feestdagenwedstrijd op social media
Een feestdagenwedstrijd is een speelse manier om je klanten te betrekken en enthousiast te maken over jouw merk. Bovendien is het een uitstekende kans om content te genereren voor toekomstige marketingcampagnes of social media posts. Bovendien zal een geslaagde feestdagenwedstrijd zorgen voor meer betrokkenheid, bereik en een toename van volgers op social media.
Hoe pak je het aan?
Allereerst: bedenk wat voor prijs je wilt weggeven aan de grote winnaar. Denk aan een royale cadeaukaart of misschien iets waarmee ze bij een volgende aankoop kunnen besparen. Overweeg ook het weggeven van gratis artikelen zoals t-shirts of petten met jouw logo, zeker als je tegelijkertijd een nieuwe productlijn lanceert.
Vervolgens: beslis hoeveel winnaars er zullen zijn (het is een goede gewoonte om niet te veel winnaars te hebben, zodat het speciaal blijft) en of ze allemaal prijzen krijgen of dat één persoon alles wint. Dit hangt grotendeels af van het type prijzen dat je weggeeft. Als iedereen iets wint, voeg dan misschien een andere categorie toe, zodat iedereen zich toch uniek voelt.
Daarnaast, zorg ervoor dat alle inzendingen enige vorm van bewijs hebben – of dat nu betekent dat ze een foto moeten maken voordat ze deelnemen (bijvoorbeeld op Instagram) of dat ze bonnetjes moeten overleggen na het winnen.
Wees Inclusief tijdens de Kerst
Tijdens de feestdagen bezoeken veel verschillende soorten mensen je website of shop. Je hebt dan te maken met een diverse groep klanten, elk met hun eigen culturele achtergronden en overtuigingen. En niet allemaal vieren zij Kerst en Nieuwjaar als de meeste Nederlanders. Denk aan de Joodse gemeenschap, moslims, atheïsten, agnosten, hindoes, boeddhisten en andere religieuze stromingen.
Dit maakt je positie als ondernemer natuurlijk ietwat uitdagend. Maar dit betekent niet dat je je kerstmarketingplannen overboord moet gooien hoor. Overweeg om neutrale begroetingen te gebruiken, zoals “Fijne feestdagen” of “Geniet van de winter”. Hiermee zet je vanaf het begin de juiste toon.
Durf dit jaar eens iets anders te doen en kies niet automatisch voor “Vrolijk Kerstfeest”. Door aandacht te besteden aan een passende wens, toon je respect voor de overtuigingen van je klanten en telt iedereen mee.
Neem als voorbeeld de e-mailcampagne van Kate Spade New York: stijlvol en feestelijk, met een modern en fris tintje.
Veelgestelde vragen over kerst marketing
Wanneer moet ik beginnen met een kerstmarketingcampagne?
Als je je afvraagt wanneer je je kerstmarketingcampagne moet starten, is het antwoord eenvoudig: zo vroeg mogelijk.
De beste tijd om te starten met je kerstmarketingcampagne is begin september. Op dit punt van het jaar beginnen mensen na te denken over wat ze willen hebben voor de feestdagen en hoeveel geld ze willen uitgeven aan cadeaus.
Ze beginnen ook na te denken over hun feestelijke tradities en rituelen (bijvoorbeeld, waar ga je eten met Kerstmis?). Als je op dit moment van het jaar je campagne lanceert, kun je meer consumenten bereiken die actief nadenken over wat ze willen kopen of doen tijdens de feestdagen.
Waar moet ik op letten bij het maken van een kerstcampagne?
Zorg ervoor dat je voldoende voorraad hebt, want je wilt niet dat je marketinginspanningen voor niets zijn. Wees creatief: niemand wil steeds dezelfde campagnes zien. En geniet ervan! Dit is een feestelijke periode, dus vergeet niet ook wat tijd voor jezelf en je dierbaren te nemen.
Hoe meet ik het succes van mijn kerstmarketingcampagne?
Stel duidelijke KPI’s (Key Performance Indicators) vast vóór je campagne begint, zoals conversiepercentages, betrokkenheid op social media, en websitebezoeken.
Hoe kan ik inspelen op last-minute shoppers?
Biedt snelle verzendopties aan of ophalen in de winkel, cadeaubonnen en promoties die gericht zijn op deze groep in de laatste dagen voor Kerstmis.
Moet ik mijn marketinginspanningen richten op zowel Kerst als Nieuwjaar?
Absoluut! Hoewel Kerst de grootste trekpleister is, zijn er ook veel kansen rond Nieuwjaar, vooral voor producten of diensten die te maken hebben met goede voornemens of een frisse start.
Laat je merk stralen deze kerst
De gezellige lichtjes, de geur van dennen en kaneel, het gelach en de warmte van samen zijn; de kerstperiode heeft altijd wel iets magisch. Als ondernemer heb je de kans om deze magie te omarmen en een unieke sfeer te creëren voor je klanten.
Met de kerst marketing tips die je in deze blog hebt gelezen, ben je al goed op weg om je bedrijf, winkel, website of webshop helemaal kerstklaar te maken. Laat dit seizoen jouw merk op een bijzondere manier stralen en geef je klanten een onvergetelijke shopervaring.
Maar mocht de kerstdrukte je even te veel worden of heb je behoefte aan een klankbord? Aarzel dan niet om contact met me op te nemen voor een gratis koffiedate. Samen zorgen we ervoor dat deze kerst een groot succes wordt!