Meedoen met de groepsworkshop? Stuur me even een mailtje , dan houd ik je op de hoogte van de eerstvolgende datum.
klantprofiel opstellen:Wie is jouw ideale klant?
In deze workshop gaan we samen aan de slag met de ‘Blije Klantmethode’ om jouw ideale klant te ontdekken. We gaan klantprofielen opstellen die veel diepgaander zijn dan de traditionele doelgroep bepaling. Waardoor je dwars door een scherm heen de juiste klanten persoonlijk aanspreekt, en ze laat voelen dat je bedrijf precies dat heeft wat ze nodig hebben.
- Begrijp waarom je niet iedereen kunt helpen.
- Ontdek waarom traditionele doelgroepbepaling tekortschiet.
- Verdiep je in de persoonlijkheid van je ideale klant.
- Krijg inzicht in de invloed van generaties op je klanten.
- Leer de emotionele motivaties en rationele denkprocessen bij de besluitvorming kennen.
- Overwin twijfels en bezwaren effectief.
- Identificeer waar en hoe je jouw klanten kunt bereiken.

Herken je dit?
Ken je dat intense gevoel van frustratie wanneer je keer op keer niet de juiste klanten lijkt aan te trekken? Het voelt alsof je tegen een muur praat, terwijl jij urenlang je ziel en zaligheid in je marketing steekt. Elke interactie lijkt meer energie te kosten dan op te leveren, en je vraagt je af voor wie je het überhaupt nog doet.
Want je doet er alles aan om klanten te werven, daar ligt het niet aan. Maar die teleurstelling, bij elke afwijzing die in je mail verschijnt of dat verlaten winkelwagentje. En als je er dan eindelijk een paar binnenhaalt, blijken het alleen maar energiezuigers te zijn die steeds meer van je willen, of koopjesjagers die liefst alles gratis willen. Daar ben je wel klaar mee. Je weet wie je niet wilt, …
maar wie zijn die klanten die je wél wilt aantrekken?
Klanten aantrekken is meer dan alleen hun aandacht grijpen. Het is weten wie ze zijn, waar ze behoefte aan hebben, wat hun noden en pijnpunten zijn. Maar ook begrijpen waarom ze jou nodig hebben, en weten hoe je genoeg vertrouwen opbouwt, zodat ze het jou gunnen.
En dat is precies waar een goed doordacht klantprofiel van pas komt. Het geeft je een helder beeld van voor wie je het doet, en laat je precies zien welk wezenlijk verschil jij kunt maken in het leven van jouw ideale klanten. Hierdoor kun je vol vertrouwen direct persoonlijk met hen communiceren, waardoor ze zich gehoord en gezien voelen en sneller ‘ja’ zeggen tegen wat je te bieden hebt.
Waarom is een klantprofiel belangrijk?
Het hebben van een glashelder klantprofiel heeft een grote impact op het succes van je bedrijf. Want een klantprofiel helpt je om precies te weten wie je klanten zijn, wat ze nodig hebben en wanneer je ze dit gaat aanbieden. Dit maakt je marketing, verkoop en klantrelaties veel effectiever en efficiënter. Dit zijn de belangrijkste voordelen van het hebben van duidelijke klantprofielen:
Meer resultaat
Je weet precies wie je wilt bereiken, waardoor je marketingboodschappen beter aansluiten bij je doelgroep. Dit zorgt voor effectievere campagnes die meer resultaat opleveren.
Meer klanten
Doordat je doelgroep duidelijk is, kun je ze gerichter aanspreken en meer klanten aantrekken die echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Dit leidt tot een hogere omzet en groei van je bedrijf.
Hogere klanttevredenheid
Je kunt beter inspelen op de wensen en behoeften van je klanten, wat zorgt voor tevreden klanten die graag bij je terugkomen. Tevreden klanten zijn ook sneller geneigd om je aan anderen aan te bevelen.
Tijd en geld besparen
Je verspilt minder tijd en geld aan marketing die niet werkt, omdat je precies weet waar je je op moet richten. Dit maakt je marketinginspanningen efficiënter en kosteneffectiever.
Betere producten en diensten
Je kunt je producten en diensten beter afstemmen op de behoeften van je klanten. Dit leidt tot meer tevredenheid, hogere verkoopcijfers en een sterkere positie in de markt.
Doelgerichte communicatie
Je communicatie is duidelijker en meer gericht, waardoor klanten sneller begrijpen wat je te bieden hebt en waarom ze bij jou moeten zijn. Dit vergroot de kans dat ze voor jouw bedrijf kiezen.
Wanneer je begrijpt wie je klanten zijn en wat hun behoeftes zijn, trek je moeiteloos de juiste klanten aan. Mensen die blij met jou zijn én mensen waar jij blij van wordt. Elke dag opnieuw.
Voor wie is deze klantprofiel opstellen workshop geschikt?
Dit is perfect voor jou als je...
- Droomt van een glashelder beeld van wie jouw ideale klant is en hoe je deze kunt bereiken.
- Behoefte hebt aan eenvoudige, stapsgewijze begeleiding om je klantenkring op te bouwen.
- Het lastig vindt om de juiste woorden en methoden te kiezen om jouw doelgroep aan te spreken.
- Gefrustreerd raakt omdat je niet de ideale klanten aantrekt die je wilt, ondanks al je inspanningen.
- Je vaak uitgeput voelt door klanten die veel van je vragen maar niet bij je passen.
- Merkt dat je marketing niet leidt tot de resultaten die je voor ogen hebt.
- Verlangt naar een echte connectie met klanten en wilt begrijpen wat je klanten echt willen en nodig hebben.
- Ondersteuning zoekt bij het vinden van je ideale klanten en het opzetten van een plan om ze te bereiken.
- Effectiever wilt communiceren zodat klanten snel begrijpen wat je voor hen kunt betekenen.
- Klaar bent voor praktische begeleiding en strategieën die je meteen in de praktijk kunt brengen.
Dit is NIET voor jou als je...
- Al precies weet wie je ideale klanten zijn en hoe je ze het beste kunt benaderen.
- Het gevoel hebt dat jouw aanbod vanzelf wel de juiste mensen aantrekt.
- Precies die klanten aantrekt die de waarde van je werk begrijpen en bereid zijn ervoor te betalen.
- Tevreden bent met je huidige klanten en niet op zoek bent naar nieuwe inzichten of groei.
- Geen behoefte hebt aan strategieën om je klantrelaties te verdiepen.
- Je marketingstrategieën al optimaal werken en de resultaten precies zijn wat je wilt.
- Gelooft dat je al het beste uit je klantcontacten haalt.
- Niet gelooft in de waarde van het centraal stellen van klantbehoeften in je bedrijf.
- Geen tijd of energie wilt investeren in het leren over en het toepassen van klantprofilering.
- Ervan overtuigd bent dat een goede verkoopstrategie meer over cijfers gaat dan over het kennen van je klanten.
- Je klanten vooral ziet als een manier om snel geld te verdienen en minder als personen om een relatie mee op te bouwen.

Wat houdt de workshop in?
In deze interactieve workshop maak je kennis met de Blije Klant Methode voor klantprofilering, waarbij we sterk focussen op hoe je theorie in de praktijk brengt.
- We beginnen bij de basis – waarom het belangrijk is om te kiezen wie je als klant wilt. Vervolgens krijg je inzicht in waarom niet iedereen de juiste match is voor jouw aanbod.
- Leer waarom traditionele methoden voor het bepalen van je doelgroep vandaag de dag tekortschieten, en hoe je dit op een effectievere manier aanpakt.
- Je ontdekt hoe belangrijk het is om echt contact te maken met mensen in je marketing en hoe je dit aanpast aan verschillende leeftijdsgroepen.
- Samen gaan we kijken wie jouw ideale klanten echt zijn. Door hun persoonlijkheden en behoeften te begrijpen, kun je hen op een persoonlijkere en effectievere wijze benaderen.
- Krijg inzicht in de factoren die de besluitvorming en het aankoopgedrag van je klanten beïnvloeden. Maar ook hoe je deze kennis kunt gebruiken in je communicatie.
- Je krijgt handvatten om effectief om te gaan met de twijfels en bezwaren die klanten kunnen hebben.
- We bepalen de meest effectieve kanalen, zowel online als offline, om je klanten te bereiken en met hen te communiceren.
Als kers op de taart, verlaat je de workshop met een helder klantkompas. Een handige leidraad met een duidelijk beeld van wie jouw klant is, hoe je deze het beste aanspreekt, en waar je ze kunt vinden.
Details van de klantprofilering workshop
Wanneer
- Stuur een mailtje voor de datum van de groepsworkshop
- Of kies een privésessie wanneer het jou uitkomt.
Hoe lang
De totale duur van de workshop is 3 uur inclusief een korte pauze.
WAAR
Zowel groeps- als privésessies worden gehouden op een centrale plek in een buurt- of gemeenschapshuis in Limburg. Wil je liever een privésessie bij jou op locatie? Dat kan, mits in Limburg.
Online deelnemen (alleen privésessies)
Is Limburg te ver weg voor je? We kunnen dan een privésessie via videobellen doen. Deze één-op-één video belsessie zal plaatsvinden via Teamleader. Geen software nodig, je opent simpelweg de link en je bent klaar om te starten.
Investering
- Groepssessie € 295* exclusief btw per persoon.
- Privésessie € 395* exclusief btw.
Inclusief werkboek, thee, koffie en wat lekkers.
* De investering voor deze workshop kun je opnemen als zakelijke studiekosten bij je belastingaangifte.
Aantal personen
Om de kwaliteit van begeleiding te waarborgen, is het aantal deelnemers voor de groepssessie beperkt tot maximaal 5 personen.
Veelgestelde vragen over de klantprofielen workshop
Is deze workshop geschikt voor mij als ik nog geen duidelijke doelgroep heb bepaald?
Absoluut! Deze workshop is ontworpen om ondernemers te helpen bij het identificeren en begrijpen van hun ideale klanten. Zelfs als je nog geen duidelijke doelgroep hebt bepaald, zal deze workshop je stapsgewijs begeleiden bij het opstellen van klantprofielen die je helpen om de juiste klanten aan te trekken voor jouw bedrijf.
Heeft het zin voor mij om deel te nemen als ik al een klantprofiel heb opgesteld?
Zelfs als je al een klantprofiel hebt opgesteld, kan de workshop waardevol voor je zijn. Het kan je helpen om je bestaande klantprofielen te verfijnen, te verdiepen en mogelijk aan te passen aan nieuwe inzichten of veranderingen in je bedrijf of markt.
Daarnaast biedt de workshop mogelijkheden om nieuwe strategieën en benaderingen te verkennen die je kunt toepassen om je klanten nog effectiever te bereiken en van dienst te zijn.
Worden tijdens de workshop voorbeelden gegeven die relevant zijn voor mijn specifieke branche of type bedrijf?
Zeker! Deze klantprofiel workshop is namelijk gericht op de praktijk en daarom zal ik relateerbare voorbeelden gebruiken die direct toepasbaar zijn op jouw unieke bedrijf en branche, of je nu producten, diensten of beide verkoopt. Op die manier leer je hoe je de opgedane kennis en technieken zelf kan vertalen naar jouw specifieke bedrijf. Daarnaast is er voldoende ruimte om persoonlijke vragen te beantwoorden en individuele uitdagingen aan te pakken.
Is de workshop gericht op specifieke marketingkanalen of strategieën, of is het meer algemeen van toepassing?
De workshop richt zich niet specifiek op bepaalde marketingkanalen of strategieën, maar duikt diep in het begrijpen van je ideale klanten en effectieve communicatie met hen. We gaan verder dan de traditionele benadering van doelgroepbepaling, die vaak tekortschiet door zich alleen te richten op algemene demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie en beroep.
Daarom maken we gebruik van de ‘Blije Klant Methode’, waarbij we op een menselijk niveau (H2H) ingaan op het begrijpen van je klanten. In plaats van de traditionele b2c- of b2b-benadering. Omdat elk mens anders is en als zodanig benaderd moet worden, behandelen we ook belangrijke aspecten zoals behoeften, wensen, persoonlijkheid en andere kenmerken voor het opzetten van je ideale klantprofiel. Plus je leert hoe je deze kunt vertalen naar effectieve marketingcommunicatie.
Daarnaast bespreken we generatiegerichte communicatie, zodat je begrijpt hoe verschillende leeftijdsgroepen anders reageren op marketingboodschappen. Dit helpt bij het kiezen van de juiste communicatiekanalen, het verwoorden van je teksten en het soort content dat je deelt. Waardoor je communicatie beter aansluit op wat jouw ideale klant wil weten van je. Kortom, de workshop biedt praktische inzichten en strategieën die specifiek toepasbaar zijn voor jouw unieke doelgroep.
Wordt er tijdens de workshop aandacht besteed mijn specifieke uitdagingen die ik momenteel ervaar in mijn klantenwerving?
Deze workshop is ontworpen om je te begeleiden bij het begrijpen en overwinnen van specifieke uitdagingen die je momenteel ervaart in het aantrekken van klanten. Er is voldoende ruimte voor individuele vragen en problemen, zodat je concrete antwoorden krijgt op vragen voor jouw unieke situatie.
Kan ik na de workshop verwachten dat ik direct aan de slag kan met de opgedane kennis in mijn eigen bedrijf?
Absoluut! Na de workshop kun je direct aan de slag met wat je hebt geleerd. Verandering kan namelijk alleen plaatsvinden door actie te ondernemen. Het is een kwestie van doen, niet van achterover leunen en wachten.
Veel van mijn klanten merken al binnen de eerste 3 maanden een zichtbaar verschil in het type klanten dat ze aantrekken. Dus als je echt resultaten wilt zien, is het belangrijk om de geleerde strategieën en technieken toe te passen in de praktijk.
Kan ik deze workshop ook als DIY programma online volgen?
Nee, die mogelijkheid wordt vooralsnog niet aangeboden.
Ik woon niet in Limburg, kan de workshop ook digitaal?
Wil je graag deze workshop volgen, maar is Limburg nét iets te ver voor je? Dan doen we het toch gewoon via videobellen? Ik op mijn laptop en jij op die van jou. Kies de een-op-een sessie uit tijdens het afrekenen, dan prikken we samen een datum wanneer jou dit het beste uitkomt.
Wat gebeurt er als ik de enige ben die zich aanmeldt voor de workshop?
Een begrijpelijke vraag! Als je de enige deelnemer bent, gaat de workshop nog steeds door. Je krijgt dan nog een beetje extra persoonlijke begeleiding en alle aandacht die je nodig hebt om het maximale uit de workshop te halen.
Ik begrijp dat je misschien twijfels hebt over de waarde van de workshop in een één-op-één setting.
Maar je kunt erop vertrouwen dat je nog steeds waardevolle inzichten zult krijgen en concrete stappen zult zetten om een helder klantprofiel op te stellen, zodat je precies weet wie je ideale klanten zijn en hoe je ze effectiever kunt bereiken.
Kan ik het bedrag zien als studiekosten in mijn boekhouding?
Kan ik de workshop ook in termijnen betalen?
Geld zou nooit een issue mogen spelen als het gaat om de groei van je bedrijf. Dus uiteraard kan je de branding workshop in 2 of 3 termijnen betalen, zonder extra kosten. Stuur dan even een mailtje.
Is extra ondersteuning ook na de workshop mogelijk?
Ja! Na de branding workshop bied ik sowieso eenmalig 30 minuten gratis advies aan op een moment dat dit jou het beste past. Daarnaast kan ik je ook op andere gebieden ondersteunen om de juiste focus aan te brengen in je merk en marketing.