Vaderdag

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
Inspirerende Vaderdag marketing campagnes voor social media

Wat is Vaderdag ?

Vaderdag! De dag waarop we de helden vieren die ons met liefde en zorg hebben opgevoed. Of het nu onze vaders zijn, of grootvaders, ooms of stiefvaders, schoonvaders of andere vaderfiguren. Elke 3e zondag van juni vieren we ze en bedanken we ze voor het spelen van de rol van beschermer, voorbeeldfiguur, steun, mentor en nog veel meer.

En aangezien Vaderdag een zeer geliefde dag is, (lees: omzet in 2021 was ca. 20 biljoen euro) wil je hier als merk uiteraard op inhaken. Niet alleen kan je tijdens deze speciale gelegenheid jouw inkomsten verhogen. Maar ook kan je jouw merkimago een boost geven door middel van waardevolle content te delen die raakt. Daarnaast is Vaderdag een perfecte gelegenheid om de betrokkenheid te vergroten met creatieve marketingcampagnes op sociale media. Zeker als je een merk hebt dat zich voornamelijk focust op mannen.

Maak je geen zorgen als je nog niet bent begonnen aan je Vaderdag marketing voor dit jaar. Ik heb namelijk een lijst samengesteld met campagne-ideeën die zowel gemakkelijk als effectief zijn. Zelfs voor die last-minute momenten.

Hoe pas je het toe in je marketing?

Weet jij eigenlijk hoe deze Vaderdag traditie is begonnen? In 1908 begon Anna Marie Jarvis met de traditie om Moederdag te vieren. Toen Sonora Smart Dodd hiervan in 1909 hoorde, wilde ze een soortgelijke viering ter ere van haar vader, die een veteraan uit de burgeroorlog was. Hij was een alleenstaande vader die voor zijn 6 kinderen zorgde.

Net als Moederdag begon deze traditie vanuit een religieuze drive. En in 1972 werd de derde zondag van juni, de geboortemaand van Dodd, uitgeroepen tot Vaderdag.

Wat begon als het idee van een dochter om haar vader te eren, is nu uitgegroeid tot een speciale gelegenheid om deze unieke band te vieren. En merken over de hele wereld bereiden zich voor op deze dag met innovatieve ideeën om met hun publiek te communiceren.

Laten we daarom eens kijken naar enkele Vaderdag-eerbetuigingen van populaire merken om die inspiratie op te wekken.

Als je de video bekijkt, kan je gemakkelijk zien waarom deze Tesco-advertentie een hit is. Ik hield het in ieder geval niet droog – traantje wegpinkt. Ze hebben een geweldige job gedaan door deze hartverwarmende berichten te delen als bedrijf dat gericht is op families. Omdat elke klant zijn vader op zijn eigen unieke manier waardeert, word je er ook aan herinnert dat de relatie tussen een vader en een kind veel verschillende vormen kan aannemen. En dat maakt het ook zo doeltreffend.

Inhaker vaderdag Fisherman's Friend
Leuk hoor, die kunstwerkjes die je kinderen tijdens Vaderdag voor je maken, maar met Fisherman’s Friend wordt je enthousiaste reactie een stuk geloofwaardiger.
Inhaken op vaderdag met Thuisbezorgd
Oeps, Vaderdagcadeau vergeten! Thuisbezorgd heeft daar wel een oplossing voor.
vaderdag ing
Lekker knutselen voor papa door de ING
Amstel inhaker voor vaderdag
Papa mag lekker genieten deze Vaderdag. Deze slim bedachte inhaker komt van Amstel.
Winactie van Praxis tijdens Vaderdag
Praxis vindt dat papa op Vaderdag eens kusjes verdient in plaats van klusjes. Ze koppelden daar ook nog slim een winactie aan vast.
vaderdag AH
Een tegoedbon kan zo simpel zijn. Ideaal als een last-minute gift door de Appie.

De Dollar Shave Club had een heel andere benadering van Vaderdag in 2019. Hun humorvolle boodschap sluit direct aan bij vaders en viert het concept van “Dad Bods”. In een generatie waarin papa-grappen populair zijn, hebben dergelijke humoristische advertenties een speciale plaats onder hun klanten. Zeker in die tijd, waarin er een verhitte discussie gaande was over de Dad bod van Jason Mamoa (Aquaman).

Maar eerst… kies je doelgroep

Natuurlijk is het per doelgroep afhankelijk wat voor campagne je tijdens Vaderdag kunt inzetten. Breng daarom je doelgroep in kaart en bedenk op wie jij je Vaderdag campagne gaat richten.

  • Vaders die tijdens Vaderdag in het zonnetje worden gezet en een presentje verdienen?
  • Moeders die mogelijk met het kind een cadeau voor papa in elkaar gaan knutselen?
  • Vaders en moeders die zelf ook hun vaders gaan verrassen?
  • Het jonge kind dat voor Vaderdag een rijmpje en een knutselwerk voor papa in elkaar gaat zetten?
  • Jongvolwassenen die graag iets kopen voor hun vader of op Vaderdag samen iets leuks met hem gaan doen?

Je hoeft je niet per se te richten op je eigen doelgroep. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld jonge moeders? Dan kun je ook er voor kiezen om je te richten op de kinderen van deze jonge moeders. Bijvoorbeeld door een lijst met knutselideeën voor de kleine kinderen in een mailing op te nemen.

Feitje: moeders en kinderen geven over het algemeen de meeste Vaderdagcadeaus. Wel voor een klein prijsje. Statista heeft in 2020 een onderzoek gedaan naar de uitgaven voor Vaderdagscadeau’s in Nederland. Het grootste gedeelte van de respondenten geeft tot 30 euro uit aan een cadeautje.

statistic id876550 distribution of fathers day expenditure on gifts in the netherlands 2017

Genoeg inspiratie gezien en klaar om zelf iets creatiefs te ontwerpen zoals deze merken? Laat ik dan maar snel enkele Vaderdag campagne-ideeën delen die elk merk kan proberen.

Social media marketingtips om in te spelen op Vaderdag

Ook al is Vaderdag maar één dag, jouw social media-plan voor deze feestdag zal grondig vooraf voorbereid moeten worden. Want ook op de lange termijn heeft het invloed op je bedrijfsdoelstellingen. Dus check vooraf welke Vaderdag-content het beste is voor de social media doelen van je bedrijf.

Als je bijvoorbeeld verkeer naar jouw website te trekken, wil je wellicht eerder een Vaderdaguitverkoop organiseren, in plaats van simpelweg grappige Vaderdagvideo’s of quotes te plaatsen. Maar wil je juist de betrokkenheid vergroten, dan richt jij je beter op posts die ontroeren en herkenning oproepen.

Vaderdag follower foto's

Quick & easy Vaderdag ideeën voor je social media

Laat ik eerst even starten met enkele simpele ideeën die je makkelijk kan delen op je socials die niet al te veel voorbereidingswerk nodig hebben:

  • Vraag je volgers om hun meest epische foto te delen van hun vader en bundel deze in een multi-post met Vaderdag.
  • Vraag je volgers via social media waarom hun vader de beste is.
  • Vraag vaders wat ze van hun kind(eren) hebben ontvangen (en er een foto van te delen).
  • Vraag ouder en kind samen op de foto te gaan.
  • Vraag gebruikers waar ze hun vader het meest voor willen bedanken.
  • Natuurlijk zijn er vast ook kinderen bij die vergeten zijn een Vaderdag cadeau te kopen. Vraag ze hun vader te taggen. Onder de deelnemers verloot je vervolgens een cadeau of uitje.
  • Voor een schoonheidssalon of beautymerk: Vraag kinderen om hun vader op te maken. De meest originele inzending wint.
  • Organiseer een date avond voor vrijgezelle vaders. Laat kinderen hun vader opgeven tot de avond voor Vaderdag. Organiseer op de dag zelf een leuke date bij jou in je restaurant, winkel of salon.
  • Begin een vragenserie tot aan Vaderdag. Je plaatst dan een week lang elke dag een vraag. Denk aan waar is je vader stiekem bang voor, waarom is jouw papa de beste, waar ben jij of je vader het meest trots op e.d…. Bundel de leukste of ontroerende antwoorden op Vaderdag zelf en tag de personen hierin. Hang er eventueel een winactie aan vast.

Vergeet de hashtags en usertags niet!

Als ze hun inzending met een hashtag ondersteunen, jouw branded hashtag het liefst en niet #vaderdag, dan koppel je dus jouw wedstrijd aan jouw bedrijf. En wanneer ze jou ‘taggen’ kun je hun inzendingen delen via jouw social media kanaal! Waardoor je jouw bereik vergroot (want hun volgers zien de inzending en jouw hashtag) en je verbindt je met je klant.

Hoe bepaal je een winnaar bij een winactie?

Je kunt zelf een winnaar kiezen op basis van de inzendingen, of je kunt de foto laten winnen met de meeste likes of reacties, of je laat je volgers kiezen tussen de winnende inzendingen. De winnaar wint een mooi gratis Vaderdag-pakket? Kun je mooi je producten (en merken) weer in de schijnwerpers zetten!

Heb je een lokale winkel, café, koffiebar of restaurant?

Ook als klanten bij je langskomen op de zaak kan je online een leuke wedstrijd organiseren. Nodig ze bijvoorbeeld uit met een ‘Vaderdag-verstoppertje-wedstrijd’. Je kunt een foto op je social media kanaal plaatsen van een Vaderdag-product dat je verkoopt en wilt promoten. Je legt er iets geks naast, zoals bijv. een knuffel (klem er een briefje tussen met ‘Vaderdag-verstoppertje’). Vervolgens verstop je de knuffel in je zaak. Degene die de knuffel vindt ontvangt die dag een prijs, of een korting, of iets anders dat de moeite waard is om te komen zoeken… 😉

Plaats een simpele post die ontroert

Posts die sterke emoties oproepen, werken voor bijna alle merken. Vooral als er een vleugje humor in zit. Mensen voelen zich dan direct verbonden. En wanneer een post op emotioneel niveau raakt, is de kans groter dat ze het bericht delen of op zijn minst reageren op het bericht.

Vergeet ook zeker niet de ontroerende Vaderdagcampagne die PostNL en Landmacht maakten in 2016 voor de vaders die ergens anders wonen of ver weg op missie in het buitenland zijn.

Zet een vader binnen je team in het zonnetje

Als je een vader binnen jouw team op sociale media plaatst, krijgen je volgers een kijkje achter de schermen bij de vaders die jouw bedrijf zo geweldig maken. Zorg ervoor dat je hierbij vermeldt wat hen zo speciaal maakt. Denk aan het feit dat de meeste vaders naast het vaderschap ook niet altijd die werk-privé balans zo op orde hebben.

En als je jouw waardering toont voor een vader-werknemer, valt je bedrijf op. Puur omdat bijna de helft van de consumenten de voorkeur geeft aan merken die laten zien dat ze om hun werknemers geven. Dat maakt je menselijk. En die volgers van je? Dat zijn ook mensen. Dat verbindt.

Heb je geen vaders in je team?

Dan zitten ze vast wel onder je klanten. 😉 Geef ze een shout-out en vergeet ze niet te taggen. Wil je het meer algemeen houden, dan kan dat natuurlijk ook. Het belangrijkste punt met dit specifieke postidee is dat je je volgers laat zien dat je om je klanten geeft en ze ziet als mensen met gezinnen die er toe doen.

Maak het persoonlijk

Heb jij een bijzondere ervaring met het vaderschap? Of het nu een vaderfiguur is die jouw leven heeft beïnvloed, het gemis van je vader na overlijden, de lessen die je hebt geleerd door hem of hoe je door zelf vader te worden bent veranderd.

Door jouw eigen verhaal aan je volgers te vertellen maak je het persoonlijk. Dit is iets dat volgers enorm waarderen. Want hierdoor leren ze de persoon achter het bedrijf echt kennen (en waarderen).

Deel je persoonlijke verhaal met Vaderdag

Promoot een Vaderdag sale

Het runnen van een uitverkoop en het promoten ervan op sociale media is een onmisbare aanvulling op het marketingplan van je bedrijf. Want – zoals bij elke feestdag – zal je publiek reikhalzend uitkijken naar de door Vaderdag-aangedreven deals. Plaats foto’s en video’s met verkoopdetails om jouw aanwezigheid op sociale media te vergroten. En maak het leuk!

Niet elke vader heeft een menselijke baby!

Denk bijvoorbeeld ook aan de vele dog- en cat-daddies die er zijn.😉 Ideaal dus als je een hondenuitlaatservice hebt of een kattencafé, maar ook als jouw doelgroep nog geen kinderen heeft (of jij niets met kinderen hebt) en hier toch op wilt inspelen.

Uitverkoop tijdens vaderdag

Post een vaderdagswens

Heb je geen tijd, behoefte of mogelijkheid om via social media aandacht te besteden aan jouw Vaderdag marketing? Zorg er dan in ieder geval voor dat je jouw volgers laat merken dat je ermee bezig bent. Dit kun je heel gemakkelijk doen door een leuke foto te plaatsen of een mooie grafische post te maken met een groet voor Vaderdag. Ga als caption bijvoorbeeld voor: ‘Fijne Vaderdag voor alle vaders en bonusvaders! Tag de liefste vader hier.” Klaar!

Hou een fotorecreatiewedstrijd

Fotorecreatie wedstrijden zijn een van de meest populaire trends op sociale media voor speciale gelegenheden. Hiervoor vraag je jouw volgers op sociale media om een foto uit hun kindertijd opnieuw te maken met hun vaders (of vaderfiguren).

Bedenk een unieke en gemakkelijk te onthouden hashtag om deze campagne nog effectiever te maken. Dit maakt het voor jou gemakkelijker om de content die door je volgers wordt gedeeld bij te houden en ook om inzicht te krijgen in de effectiviteit van je campagne.

after family photo recreation
after family photo recreation2

Deel “Dad-jokes”

Humor in marketing doet het altijd goed als je jouw interacties op social media wilt vergroten. Sterker nog, meer dan 50% van de consumenten is eerder geneigd een post te onthouden en ervan te genieten, als ze het grappig vinden. Een simpele foto die je maakt in Canva die een dad-joke vertelt, of een snelle video waarin jij of je werknemers een grap vertellen, zal een hoogtepunt zijn in de feed van je volgers.

Deel dad-jokes

Maar ook sterke oneliners die perfect bij je merk passen doen het altijd goed. Zoals deze van Grolsch.

grolsch

Hoe vier je Vaderdag op je website of shop?

Het zal je niet verbazen dat veel consumenten op internet zoeken naar perfecte cadeaus voor hun vaders. Veel van die winkelbezoekers zullen eerst wat browsen, misschien kopen of gewoon vertrekken zonder afscheid te nemen.

En als je een webshop hebt, dan is het van belang dat je een bruikbare manier vindt om ongrijpbare bezoekers om te zetten in vaste klanten. Daarom wil je jouw bezoekers op elke mogelijke manier helpen bij het vinden van het perfecte Vaderdag cadeau.

Hierbij is die eerste indruk cruciaal. Dus doe je best om je homepagina zodanig in te richten op die dag en je vaderdagaanbieding onder de aandacht te brengen. Nu vraag je je af waar je moet beginnen?

Pas de kleuren op je site aan

Begin met wat het duidelijkst is: het kleurenschema. Kleuren zijn belangrijk. Ze beïnvloeden hoe mensen zich identificeren met de wereld en welke aankoopbeslissingen ze nemen. Gebruik voor deze gelegenheid een mannelijk kleurenschema – blauw, grijs, groen of zwart, en voeg een klein beetje roze of oranje of geel toe om belangrijke informatie te benadrukken.

Nu hoef je natuurlijk niet je hele webshop aan te passen hoor. Laad je kleurenschema alleen in op specifieke pagina’s en gebruik afbeeldingen die hierbij passen.

Homepagina Letterfolk voor Vaderdag

Duidelijke aanwijzingen

Maak het je klanten gemakkelijk om te vinden wat ze zoeken door een speciale Vaderdag-sectie op je homepagina toe te voegen. Ook kan je een carrousel met uitgelichte producten en een sterke call-to-action gebruiken om bezoekers naar een speciale bestemmingspagina te leiden.

Zorg er in ieder geval voor dat het goed opvalt.

fathers day example 1

Levering & kosten van een bestelling

Elke kerstmis is het raak. Webwinkels hebben leveringsproblemen om de bestellingen op tijd bij hun klanten te krijgen. En dat is een behoorlijk hekelpunt voor veel consumenten. Steeds vaker kunnen ze pas in januari het pakketje in ontvangst nemen. Niet echt een fijne kerstgedachte.

Daarom hebben leveringsdetails tegenwoordig ook zo’n een cruciale invloed op aankoopbeslissingen.

Maar mensen willen niet alleen hun cadeaus op tijd ontvangen… Ook willen ze onverwachte verzendkosten vermijden. Van degenen die hun winkelwagentje achterlaten, doet meer dan 50% dit vanwege onverwachte (hoge) verzendkosten. Dus dan kan je maar best direct aangeven wat iemand kan verwachten. En duidelijk zijn over eventuele extra kosten of vertraging die kan optreden.

Biedt speciale Vaderdag pakketten aan

Bundel een paar producten samen en verkoop ze bij elkaar. Met korting, uiteraard. Bij bundels hebben consumenten het idee dat ze meer krijgen voor hun geld. Je krijgt immers meerdere producten die perfect bij elkaar passen en dat ook nog eens met korting.

Denk bijvoorbeeld aan een mooie nieuwe barbecue, inclusief houtskool en aanmaakblokjes. Als de barbecue normaal 30 euro kost, de houtskool 20 euro en de aanmaakblokjes 10 euro, zou dit 60 euro zijn. Aangezien bij een nieuwe barbecue deze producten toch nodig zijn kun je er een bundel van maken voor 49,95 euro. Je klant blij en jij blij!

Kortingscode

Niet heel inventief, wel effectief! Korting werkt. Als je dit goed inschat en de juiste korting geeft hoef je niet eens minder winst te maken. De consument is immers veel eerder geneigd om iets bij je af te nemen.

Uiteraard kan je er ook voor kiezen om niet AL je klanten of social media volgers deze korting te geven. Stuur dan een gepersonaliseerde mail naar alleen je beste klanten met een unieke kortingscode. En met beste klanten bedoel ik klanten die regelmatig voor een mooi bedrag bij je bestellen. Niet de personen die jij het liefste vindt. 😜

kortingscode

Pop-ups en onsite-campagnes die je verkoop stimuleren

Leadgeneratie is een cruciaal onderdeel om je winkel succesvol te maken. Het is geen geheim dat meer leads ook meer verkoop betekent. Dus wanneer je winkelbezoekers meer willen weten over jouw Vaderdagaanbieding of je selectie aan cadeau’s, moet dergelijke interesse worden gewekt.

De beste manier om dit te doen zonder de gebruikerservaring teniet te doen, is door pop-ups te gebruiken. Voor nagenoeg elk soort shop kan je verschillende soorten pop-ups gebruiken en aanpassen aan de behoeften van jouw online winkel of de specifieke momenten of seizoenen.

Plaats hierin een duidelijke en gerichte boodschap die jouw klanten rechtstreeks naar de kassa leiden, je nieuwbrief abonnees laten toenemen of de landingspagina met een select aanbod van cadeaus voor Vaderdag.

pop up vaderdag

Pop-up met een timer

Het toevoegen van urgentie aan je promotie is een van de meest effectieve conversietactieken. Online gaat sowieso alles veel sneller. Dus als je tijdgevoelige taal gebruikt in je promotie, kun je sneller bezoekers aanzetten tot actie. Ook zorgt het toevoegen van een timer voor een FOMO-gevoel (Fear of Missing Out).

Voeg een timer toe om de urgentie en het FOMO gevoel te benadrukken
Voeg een timer toe om de urgentie en het FOMO gevoel te benadrukken

Pop-up als balk boven of onderin je pagina

Door boven- of onderbalken te maken, kan je op een meer subtiele manier met jouw webbezoekers communiceren in vergelijking met de traditionele pop-ups. Deze balk verschijnt onderaan of bovenaan de webpagina en verschijnt bij aankomst van bezoekers. Meestal verdwijnt deze automatisch na verloop van een bepaalde tijdsperiode.

pop up bar vaderdag

Giftguide in de vorm van productcategorieën in je shop

Het kiezen van het juiste cadeau of het perfecte cadeau is geen gemakkelijke taak voor je klanten, vooral als de vader een bepaalde persoonlijkheid heeft. Maar als je jouw lijst met Vaderdag cadeaus als een giftguide voorbereidt die geschikt zijn voor elk type vader, zullen jouw klanten meer zelfzeker zijn in het kiezen van het juiste cadeau. En zullen ze dus ook sneller een bestelling plaatsen.

Denk aan categorieën voor Vaderdagcadeaus:

  • budgetvriendelijke geschenken
  • verzorgingsproducten
  • gepersonaliseerde souvenirs
  • hilarische cadeaus
  • newbie papa’s
vaderdag categorieen webshop

Verdeel je producten in verschillende prijs categorieën

Je wil namelijk klanten niet teleurstellen omdat je te duur bent voor hun budget. Op deze manier maak je het bezoekers makkelijker. Want vaak hebben ze al een bepaald budget in het achterhoofd. Verdeel ze bijvoorbeeld als:

  • Categorie 1: tot €10
  • Categorie 2: tot €25
  • Categorie 3: tot €50
  • Categorie 4: tot €100
  • Categorie 5: €100+
  • Categorie 6: €?*


*Je duurste categorie dient altijd zo duur zijn dat niemand het zal kopen. Mensen gaan namelijk het liefste niet voor de duurste optie, waardoor ze eerder voor categorie 5 zullen gaan wanneer je een extra categorie toevoegt. Slim hè. 😎

Cadeaus voor iedereen

Net zoals bij Moederdag kan het zijn dat klanten niet alleen cadeaus kopen voor hun vader, maar ook voor hun opa, oom, zoon of echtgenoot. Speel hier dan ook op in met je product categorieën.

  • Categorie 1: Vaders
  • Categorie 2: Opa’s
  • Categorie 3: Echtgenoten
  • Categorie 4: Zonen
  • Categorie 5: Ooms
  • Categorie 6: Combinaties van bovenstaande
  • Categorie 7: Combinatie met de vrouw die de aankoop doet

Hierbij is het vooral belangrijk dat je compleet bent. Je kan natuurlijk beginnen met minder categorieën aangezien ik hier even de optimale situatie schets. Het is echter van belang dat je cadeaus hebt voor elk budget en daarbinnen weer variatie, want niemand wil hetzelfde kopen voor zijn vader en opa.

vaderdag weekkalender promotiecampagne
Elke dag stuur je een week lang een mail met leuke, interessante en fijne promoties, tips of anekdotes

Vaderdag e-mailmarketing campagnes

We kennen ze allemaal. Zodra er een feestdag dichterbij komt stromen onze mailboxen vol met mailtjes met fantastische acties. En dat is niet voor niets. Mailings zijn, mits je ze goed inzet, een hele effectieve manier om consumenten naar je website te trekken.

En afhankelijk van de producten of service die je aanbiedt kan je de inhoud van jouw nieuwsbrief hierop aanpassen. Hierbij raad ik je aan om het in de Vaderdag e-mail meer om het vinden van het perfecte cadeau te laten draaien dan om korting. Dat komt namelijk nét iets persoonlijker en minder pushy over.

Heb je een groot assortiment in je webwinkel? Verzamel dan de beste of meest verkochte Vaderdag cadeau ideeën in een giftguide. Controleer aan de hand van jouw klantgegevens wat mannelijke klanten in diverse leeftijdsgroepen het meest bestellen.

Verkoop je voornamelijk kleine producten? Maak dan Vaderdag cadeau pakketten. Op die manier maak je het je klanten makkelijk. Denk bijvoorbeeld aan een doe-het-zelf pakket voor kinderen die hun vader iets leuks willen geven.

Wanneer verzend je jouw mailings?

Plan jouw mailingcampagne op een effectieve manier in. Herinner de mensen op je mailinglist er twee weken van te voren aan dat Vaderdag eraan zit te komen, een week van te voren welke items jij daarvoor verkoopt en kort ervoor welke korting ze ontvangen. Zo heb je al twee keer eerder een zaadje geplant die bij de derde mailing geoogst kan worden!

Bijvoorbeeld:

  • Nieuwsbrief 1 Onderwerpregel: ‘Dit jaar geen stress met de Vaderdag cadeaugids’
    • Verzenddatum: 14 dagen voor Vaderdag
  • Nieuwsbrief 2 Onderwerpregel: ‘De leukste tips voor Vaderdag’ (met eventueel een reminder naar cadeaugids)
    • Verzenddatum: 10 dagen voor Vaderdag
  • Onderwerpregel: ‘Ontvang xx% korting op onze Vaderdagselectie’
    • Verzenddatum: 5 dagen voor laatste verzenddag

Onderwerp regels voor je nieuwsbrief

Zoals bij iedere e-mail begint het succes bij het onderwerp. Het onderwerp is samen met de afzender, de relevantie en het tijdstip van de verzending een van de belangrijkste factoren voor de beslissing of jouw e-mail wel of niet geopend wordt. Maar wat is een goed Vaderdag nieuwsbrief onderwerp?

In dit geval hebben onderwerp regels met een emotie vaak een hogere openratio. Net als bij Moederdag.

Voor Vaderdag nieuwsbrieven kan je bijvoorbeeld de volgende onderwerpregels gebruiken:

  • Je weet dat het bijna Vaderdag is, toch?
  • Een cadeau voor je vader en 15% korting voor jou
  • Daddy Cool: de ultieme Vaderdag cadeaus
  • Een cadeau voor de vader die alles al heeft
  • Je vader wil geen nieuw gereedschap (Gall&Gall)
  • Het is nog niet te laat! Last-minute Vaderdagcadeaus + Gratis verzending!
  • Voordelige cadeaus voor onbetaalbare vaders (Bol.com)
  • Beleef Vaderdag samen. Verras met een bijzondere belevenis (Bongo)
  • Tijd om papa te verrassen. Onze top 25 Vaderdag cadeaus nu met gratis Jamie Magazine (Wehkamp)
  • Proost op hem (Greetz)
Mailing van Birchbox voor Vaderdag

Laat niet alleen je producten of diensten zien

De Vaderdag nieuwsbrief hoeft trouwens niet alleen te draaien om wat je aanbiedt. Zo kan je hem ook vullen met bijvoorbeeld:

  • Een kleurplaat voor jonge kinderen
  • Recepten voor het ontbijt op bed
  • Leuke lokale en regionale uitjes op Vaderdag
  • Quotes, poëzie of anekdotes waar vaders zich in zullen herkennen
  • Advies voor verschillende vaders (nieuwe vaders of vaders met kinderen die het nest hebben verlaten)
  • Een template voor een kaart die je zelf kunt aanpassen en uitprinten
  • Tegoedbonnen van anderen

Weinig foto’s beschikbaar? Ga voor de minimalistische look

Niet alle campagnes hoeven vol met foto’s te staan van blije vaders. Door te spelen met letterstijlen, -groottes en lay-out, gebruikt Artifact Uprising minimalisme om de aandacht van de lezers te trekken en hun Vaderdag-kopers te vertellen dat ze kunnen besparen. Inclusief een nostalgische knipoog naar de aloude piggybank.

minimalist mailing vaderdag

Stop met de clichés en bied alternatieven aan (met humor)

Vergeet stropdassen, golfclubs en whisky (tenzij dat je vaders ding is) in je Vaderdag-e-mails. Laat je inspireren door Yellow Leaf Hammocks, die al die irritante papa-clichés aankaarten en voor elk ervan alternatieven voorstelden. Hoewel elk alternatief geschenk hetzelfde is (een hangmat), zorgt het slimme concept ervoor dat lezers glimlachen en buiten de gebaande paden denken.

yellow leaf dad

Mailings met giftcard

De marktwaarde van de cadeaubon zal naar verwachting in 2025 $ 510 miljard bedragen. En bijna 25,7% van de consumenten die cadeaubonnen kopen, koopt ze omdat ze gemakkelijk aan te schaffen zijn, bij ieder mens wel past en perfect zijn als last-minute cadeau. Het ontwerpen van een Vaderdagcadeaubon is dus een perfecte manier om de verkoop te stimuleren. En die stuur je natuurlijk… via je mailing zoals AirBnB.

celebrate dad airbnb

Verkoop je zelf geen items die geschikt zijn voor Vaderdag?

Dan kun je jouw klanten nog wel aan je binden door ze met Vaderdag te helpen.

  • Stuur je klanten een lijst met geschikte cadeautips (die natuurlijk wel qua waarden, gevoel of mindset aansluiten bij jouw product, dienst, webshop of merk).
  • Stuur je klanten creatieve Do It Yourself ideeën voor vader (Pinterest biedt veel inspiratie).
  • Maak een Facebook carrousel waarin je producten of actieproducten toont die aansluiten bij Vaderdag.
  • Heb jij zelf klanten die toffe producten verkopen die wel bij Vaderdag passen? Zet ze dan in het zonnetje, deel hun Vaderdag acties en promotie campagnes
how to thank dad properly this fathers day

Ouderwetse en achterhaalde marketingstrategieën?

Als laatste wil ik je nog even bewust maken van het feit dat het ‘vermarkten’ van Vaderdag zeker geen koud kunstje is. Aan deze dag kleeft namelijk nog altijd een hardnekkig ouderwets sentiment, of misschien moet ik even het beestje bij de naam noemen: een flinke dosis genderstereotypering.

Dit zijn onbewuste vooroordelen, automatische gedachten die wij hebben over (groepen) mensen, die diep in ons verborgen zitten. En, ons onderbewustzijn verandert als we herhaaldelijk worden blootgesteld aan bepaalde informatie over (groepen) mensen.

Zo ben jij misschien – net als ik – nog opgegroeid (en dus opgevoed) met slimme (marketing)slogans als: Melk is goed voor elk. Een slogan die je tot in den treure dagelijks hoorde. Dat je zuivel écht nodig hebt. Dat het goed voor je is. Sterker nog, tot op de dag van vandaag heerst het beeld dat je zuivel nodig hebt, en dat je echt kip of vlees moet eten om aan je proteïnen te komen. Tegenwoordig weten we wel beter.

Maar terug naar Vaderdag, wat dacht je van ‘Echte mannen eten vlees’? Of ‘Echte mannen drinken bier’. Of nog wat breder: ‘Act like a man!’ waarmee wordt bedoeld dat je als jongen flink moet zijn, niet mag huilen, sterk moet zijn, sportief moet zijn, jezelf moet kunnen verdedigen, … enzovoort.

Achterhaalde denkbeelden die tegenwoordig toch niet meer leven? Ha, toch wel. De pakketjes bij een drogist sieren op Vaderdag toch nog altijd een vrolijke stropdas als decoratie. Want man = stropdas. Sommigen proberen de stereotypering misschien te ontkrachten, maar doen feitelijk niks anders dan het bevestigen.

Hou Vaderdag inclusief en divers

Maar goed, hoe ga je dan om met die veranderende maatschappelijke tendens? Want er zijn natuurlijk heus vaders die niet persé iets stoers, ruigs of mannelijks willen drinken. Vaders die liever plantaardig eten, en/of gezinnen met twee vaders in plaats van een vader en moeder. Wanneer jij dus alleen ‘moeders’ probeert aan te spreken met jouw Vaderdag-actie dan mis je pardoes een doelgroep…

Denk ook verder dan je neus lang is

Hoewel veel gezinnen uitkijken naar Vaderdag, kan het voor anderen moeilijk zijn. Houd er dus rekening mee dat niet ieders ervaring met het vaderschap hetzelfde is. Er kunnen mensen in jouw publiek zijn die hun vader hebben verloren, een gespannen relatie met hun vader hebben, worstelen met het vaderschap, vaders die hun kind zijn verloren en meer.

Probeer dit sentiment op te nemen in jouw Vaderdag marketing als je jouw teksten schrijft. Bijvoorbeeld door je bericht ietwat aan te passen door andere vaderfiguren in hun leven vieren, zoals grootvaders, mentoren, ooms, broers en meer. Zorg ervoor dat elk type vader duidelijk wordt geaccepteerd en gevierd in je berichten om je marketing inclusief te houden.

Hou je Vaderdag marketing inclusief

Verbinding door je kwetsbaarheid te tonen als merk

En om dan tot slot nog maar een mythe de nek om te draaien: kwetsbaarheid is niet zwak, kwetsbaarheid verbindt! Dus wanneer jij diversiteit hoog in het vaandel (en je ‘waarom’) draagt, dan is het open zijn over een veranderende tijdsgeest, een ontwikkeling van onze maatschappij, een manier om te verbinden met je klanten.

In deze is verbinden misschien wel je einddoel! Want door verbinding komt natuurlijk ook conversie tot stand. Klanten willen bij jou kopen wanneer ze voelen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Dat ze welkom zijn. Dat ze gezien worden en ertoe doen. Niet om wat ze zijn, maar om wie ze zijn… dus dat kan de verkoop alleen maar ten goede komen.

Delen is lief:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Wacht, voordat je meteen aan de slag gaat...

Ik deel veel inspiratie en concrete voorbeelden in dit artikel over Vaderdag. En misschien denk je nu: “Top, dit ga ik ook doen voor mijn merk!”

Maar hier is de belangrijkste vraag: Past dit écht bij jouw merk? Bij jouw doelgroep? Bij wie jij bent als ondernemer?

Want de kracht van marketing zit niet in het kopiëren van wat anderen doen. De kracht zit in het vinden van wat jouw merk uniek maakt, en dat consistent uitdragen.

Wil je ontdekken wat jouw merk echt sterk maakt?

In 90 minuten duiken we tijdens een Merkanalyse in jouw merk, doelgroep en communicatie. Je ontdekt wat je kunt verbeteren en hoe je jouw marketing daadwerkelijk resultaat oplevert.